انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان

نمای ساختمان پوسته و ظاهر هر ساختمان است که بیرونی ترین قسمت یک ساختمان را تشکیل میدهد و در دیدرس افراد قرار میگیرد که نقش مهمی در زیبایی و جذابیت آن دارد. گروه مهندسان شهر قصد دارد در این مقاله به معرفی برخی از انواع نمای ساختمان بپردازد و چند مورد از نکات اجرایی را مورد برسی قرار دهد.

نقش های نمای ساختمان :

قابل توجه است که امروزه نمای ساختمان نقش های بیشتری از زیبایی و محافظت از ساختمان دارد. در واقع نماسازی باید با توجه به کاربرد ساختمان و یا حتی بافت آن محدوده ای که میخواهیم در آن ساختمانمان را بسازیم، انجام شود.در واقع ما نمیتوانیم نمایی که برای سازه های مسکونی در نظر میگیریم را بر روی ساختمان های اداری پیاده کنیم و یا اینکه در یک منطقه با سازه هایی با نمای آجری، یک ساختمان با نمای سنگی بسازیم، زیرا که شکل غیر معمولی به آن محدوده میدهد..

کاربرد نمای ساختمان در محافظت از ساختمان :

با اینکه نما امروزه نقش های زیادی در ظاهر ساختمان را ایفا میکند، اما هنوز کاربرد اولیه خود را از دست نداده. یک نمای استاندارد باید بتواند عایقی در برابر حوادث طبیعی و گرما و سرما باشد.البته این مورد تا حدود زیادی به جغرافیای مکانی که ساختمان در آن ساخته میشود و همچنین جنس مصالح ساختمانی باید متناسب با جغرافیای منطقه باشد. برای مثال در شرایط آب و هوایی گرم مرطوب اغلب از نمای ساختمان سنگ استفاده میشود.

مصالح به کار رفته در نمای ساختنمان :

در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می شود از جمله فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن و چوب که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. که در ادامه به معرفی انواع آنها میپردازیم

نمای آجری:

نمای آجری یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین نماهای ساختمان است که از گذشته تا امروز استفاده شده است. آجر در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. طراحی نمای آجری به دلیل بالا بودن تنوع آجرها بسیار متنوع است و یک معمار با توجه به سلیقه خود می تواند زیباترین طرح را اجرا کند. آجرنما ساختمان، به صورت ساده و یا دکوراتیو قابل طراحی است و در هر دو شکل جلوه ای زیبا به ساختمان می بخشد.

 

برخی از انواع نمای آجری ساختمان عبارتند از:

آجر نسوز: یک نوع آجر با دوام و مقاوم در برابر حرارت و رطوبت است که در رنگ های قرمز، سفید و انگلیسی تولید می شود.

آجر لعاب دار: یک نوع آجر با پوشش لعاب رنگارنگ است که در رنگ های حصیری، کف فرش، رستیک، شاموتی و … عرضه می شود.

آجر دکوراسیون داخلی: یک نوع آجر با پوشش لعاب چشمک زن است که برای دکوراسیون داخل ساختمان مناسب است.

آجر پلاک: یک نوع آجر باریک و صاف است که برای پوشش دادن سطح ساختمان به کار می رود.

آجر قزاق: یک نوع آجر با شکل های هندسی و منحصر به فرد است که برای خلق الگوهای خلاقانه در نمای ساختمان استفاده می شود

 

نمای کامپوزیت :

 

نمای کامپوزیتی یکی از نماهای مدرن و زیبا است که بر مبنای استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم طراحی می شود. این ورق ها دارای وزن سبک، تنوع رنگ بالا، قابلیت شستشو، مقاومت حرارتی، رطوبتی و صوتی هستند. در حال حاضر نماسازی اکثر ساختمان های مدرن با ورق های رنگارنگ کامپوزیت صورت می گیرد، زیرا زیبایی این نما فوق العاده است. اما قیمت بالا یکی از معایب نما کامپوزیت به شمار می رود که امکان استفاده از آن را برای تمام افراد فراهم ننموده است.

 

برخی از انواع نمای کامپوزیت عبارتند از:

 

نمای کامپوزیت لانه زنبوری: یک نوع نمای کامپوزیت با الگوهای هندسی و منحنی است که جلوه ای خیره کننده به ساختمان می دهد.

نمای کامپوزیت ساده: یک نوع نمای کامپوزیت با رنگ های یکدست و صاف است که جلوه ای شک و زبر به ساختمان می دهد.

نمای کامپوزیت ترکیب: یک نوع نمای کامپوزیت با ترکیب رنگ ها و الگوهای مختلف است که جلوه ای پویا و خلاقانه به ساختمان می ده

نمای سنگی :

نمای سنگ یکی از نماهای کلاسیک و اصیل است که از گذشته تا کنون استفاده شده است. سنگ در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. طراحی نمای سنگ به دلیل بالا بودن تنوع سنگ ها بسیار متنوع است و یک معمار با توجه به سلیقه خود می تواند زیباترین طرح را اجرا کند. نمای سنگ ساختمان، به صورت ساده و یا دکوراتیو قابل طراحی است و در هر دو شکل جلوه ای زیبا و با اصالت به ساختمان می بخشد.

 

برخی از انواع نمای سنگی ساختمان عبارتند از:

 

سنگ تراورتن: یک نوع سنگ رسوبی با رنگ های کرم، بژ، قهوه ای و … است که در نمای ساختمان های کلاسیک و نئوکلاسیک استفاده می شود.

سنگ گرانیت: یک نوع سنگ آذرین با رنگ های خاکستری، مشکی، قرمز و … است که در نمای ساختمان های مدرن و صنعتی استفاده می شود.

سنگ مرمر: یک نوع سنگ رسوبی با رنگ های سفید، صورتی، زرد و … است که در نمای ساختمان های لوکس و باشکوه استفاده می شود.

سنگ آنتیک: یک نوع سنگ با پوشش لعاب رنگارنگ است که در نمای ساختمان های دکوراتیو و خلاقانه استفاده می شود.

 

نمای چوب :

 

نمای چوب یکی از نماهای طبیعی و گرم است که از چوب در انواع مختلف ساخته می شود. چوب در رنگ ها و بافت های متنوعی تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. طراحی نمای چوب به دلیل بالا بودن تنوع چوب ها بسیار متنوع است و یک معمار با توجه به سلیقه خود می تواند زیباترین طرح را اجرا کند. نمای چوب ساختمان، به صورت ساده و یا دکوراتیو قابل طراحی است و در هر دو شکل جلوه ای زیبا و دلنشین به ساختمان می بخشد.

 

برخی از انواع چوب نمای ساختمان عبارتند از:

 

چوب روس: یک نوع چوب با رنگ قهوه ای روشن است که در نمای ساختمان های کلاسیک و روستایی استفاده می شود.

چوب ترمو: یک نوع چوب با رنگ خاکستری است که در نمای ساختمان های مدرن و صنعتی استفاده می شود.

چوب پالونیا: یک نوع چوب با رنگ سفید است که در نمای ساختمان های لوکس و باشکوه استفاده می شود.

چوب پارکت: یک نوع چوب با پوشش لعاب رنگارنگ است که در نمای ساختمان های دکوراتیو و خلاقانه استفاده می شود

نمای سیمانی :

نمای سیمانی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن ارزان می باشد. سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان ممکن می توان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال نمود. نماکاری ساختمان با سیمان با استفاده از بهترین متریال صورت می گیرد تا سطح کار از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

نمای سیمانی از مقاومت لازم در برابر حریق برخوردار است و در صورت بروز آتش سوزی از انتشار آن جلوگیری می کند. در اجرای نما سیمانی ساختمان از سیمان سفید و یا سیمان رنگی استفاده می شود که هر کدام زیبایی خود را دارد

لازم به ذکر است که یکی از معایب بزرگ این نوع نما امکان شکستگی ترک خوردگی در آن است. و همچنین عایق صوتی ضعیفی می باشد.

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید