دستور نقشه

دستور نقشه

دستور نقشه

دستور نقشه چیست؟

تصور کنید زمین خالی را تحت اختیار شما قرار داده‌اند تا در آن ساختمان سازی انجام دهید یا سازنده هستید و قلاب شما در دهان یک خانه گیرکرده و زمینی برای مشارکت در ساخت به شما پیشنهاد داده شده است.

احتمالاً در وهله‌ی اول کاربری آن برای‌تان مهم است که مسکونی، تجاری، اداری و یا گزینه های دیگر باشد.

در قدم بعدی به این مسئله فکر می‌کنید که شهرداری به شما اجازه می‌دهد تا چند طبقه ساخت و ساز داشته باشید.

نکته: می توان گفت برای شهرداری اون میزان از ساختمان شما اهمیت دارد که روی هوا قرار دارد نه زیر زمین! یعنی این که در سیستم شهرداری تعداد طبقه های روی همکف ملاک قرار دارد.

سومین مسئله ای که در مورد زمین‌تون باید بدانید این هست که چه میزان (چند درصد) از زمین را در هر طبقه می‌توانید بسازید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که بعضی از گذرهای شهر در حال تعریض هستن.

مورد آخر هم که ذهن‌تان را درگیر می‌کند احتمالاً تعداد پارکنیگ مورد نیاز می باشد.

پاسخ تمام این سوال‌ها در پاسخ نامه‌ای دو برگی به نام «دستور نقشه» می باشد که در دستان شهرداری است، که پس از طی مراحل مشخص توسط شهرداری به شما داده می شود.

برای این که بتوانید این برگه طلایی را از شهرداری دریافت کنید باید درخواست‌تان را در سامانه شهرداری ثبت کنید تا مراحل تشکیل پرونده انجام بشود و دستور نقشه به دست تان برسد. پس دستور نقشه دومین کاری هست که باید برای اقدام به ساخت و ساز انجام بدهید. اولین مرحله تشکیل پرونده در شهرداری توسط مالک یا وکیل او می‌باشد.

اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم دستور نقشه که در بعضی شهرها به آن «دستور تهیه نقشه» نیز می‌گویند تعدادی برگه کاغذ است که نحوه‌ی تهیه‌ی نقشه را مشخص می‌کند.

فلسفه صدور دستور نقشه چیست؟

شاید قبل از اقدام به دریافت دستور نقشه یا هنگام انجام مراحل آن این سوال برای تان پیش آمده باشد که خب که چی؟! پاسخ این سوال را این گونه می توان داد خب برای این که در ساخت و ساز موجود در شهرها آشفتگی ایجاد نشود.

حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه و از کجا برای صدور دستور نقشه اقدام کنیم؟

شهرداری هر منطقه تعدادی دفتر خدمات شهرداری دارد که این دفاتر با شماره‌های سه رقمی یا چهار رقمی مشخص می شوند.

برای مثال:

  • دفتر 207 برای شهرداری منطقه 2
  • دفتر 1901 برای شهرداری منطقه 19

پس شماره‌ی مناطق 1 تا 9 سه رقمی می باشد که یک رقم اول آن نشان دهنده‌ی منطقه‌ی شهرداری ناظر بر آن است و برای مناطق 10 تا 22 چهار رقمی می باشد که دو رقم اول آن منطقه شهرداری ناظر بر آن را نشان می‌دهد.

برای اقدام به این کار مالک یا نماینده‌ی قانونی مالک (که وکالت او را دارد) با در دست داشتن مدارک لازم برای دستور نقشه (مدارک مالکیت ملک و تسویه حساب عوارض شهرداری و...) به یکی از دفاتر منطقه مورد نظر  مراجعه می کند تا برای تشکیل پرونده اقدام کند ‌پس از بازدید و بررسی زمین از طرف شهرداری دستور نقشه طی چند روز صادر و برای مالک ارسال می‌شود.

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 2

نظر خود را ثبت کنید