آمارکُشی در بازار مسکن و پیامد آن

 آمارکُشی در بازار مسکن و پیامد آن

آمارکُشی در بازار مسکن و پیامد آن

پنج کارشناس اقتصادی، ضمن هشدار درباره تبعات عدم انتشار آمار های رسمی، نفع برندگان آمارکشی در بازار مسکن را معرفی کردند. در شرایطی که انتشار آمار رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران که به صورت ماهانه و منظم از سوی دو مرجع آماری معتبر منتشر می شد، از دو ماه قبل، متوقف شده است، کارشناسان معتقدند این شرایط در نهایت و برخلاف نیت سیاستگذار، به نفع سفته بازها و زیان مصرف کننده های این بازار تمام می شود.
 
بانک مرکزی، این منبع مهم و معتبر، از دو ماه قبل، انتشار آمار مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران را که در همه سال های اخیر در ابتدای هر ماه به طور منظم منتشر می کرد، متوقف کرده است. آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی این مرجع مربوط به آذر ماه امسال است و آمار تحولات زمستانی بازار مسکن منتشر نشده است.
 
از سوی دیگر، بعد از انتشار با تاخیر زیاد آمار مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه از سوی مرکز آمار، هنوز آمار بهمن ماه قیمت و حجم معاملات مسکن از سوی این مرجع آماری نیز منتشر نشده است. این رویه، خلاف روال آماری این دو نهاد رسمی کشور است.
 
به اعتقاد کارشناسان اگرچه هدف سیاستگذار از عدم انتشار این آمارها، پرهیز از ایجاد تنش و تشدید نابسامانی های اخیر به واسطه اعلام رسمی وضعیت تورمی بوده است اما عدم انتشار آمار این بازار، می تواند وخامت اوضاع در این بازار را تشدید کند. در غیاب آمار رسمی خطر جوسازی بیشتر از سوی گروه های سفته باز بیشتر خواهد شد و این افراد می توانند با وخیم تر نشان دادن شرایط، وضعیت بازار را به نفع خود و به زیان مصرف کننده ها تغییر دهند.
_________________________________________________________________________
 
برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.
 

لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید