چشم‌انداز مسکن در سال۱۴۰۰

 چشم‌انداز مسکن در سال۱۴۰۰

چشم‌انداز مسکن در سال۱۴۰۰

به گزارش مهندسان شهر:

برای پیش‌بینی روند بازار مسکن در سال آینده باید دو عامل زیر را در نظر گرفت:

1️⃣ طرح مالیات بر خانه‌های خالی

طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، بیش از دو‌میلیون‌وپانصد‌هزار واحد خالی در کشور وجود دارد. مطابق این طرح واحدهای مسکونی واقع در شهرهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور خانه خالی شناسایی شوند، طبق شرایطی مشمول مالیات خواهند بود.
طبق گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، نخستین مالیاتی که از خانه‌های خالی دریافت می‌شود، در مرداد۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود‌.

باتوجه به تعداد واحدهای خالی شناسایی شده، تصویب این طرح می‌تواند شرایط زیر را برای بازار مسکن رقم بزند:

۱- افزایش عرضه‌ی واحدهای مسکونی. در این صورت کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن محتمل خواهد بود.

۲- بازار مسکن از بازار سرمایه‌‌گذاری به بازار مصرفی تغییر پیدا می‌کند. این امر باعث افزایش جذابیت بازارهای موازی مانند بورس می‌شود.

۳- این طرح میزان سفته‌بازی در این بازار را کم می‌کند. همچنین رکود در این بازار را به دنبال خواهد داشت.

۴- مجموع مالیات بر مسکن نسبت به سال جاری سه‌برابر افزایش خواهد یافت و به رقم ۲۰۰میلیارد تومان می‌رسد.

هرچند این رقم در برابر حجم کل مالیات کشور زیاد نیست اما می‌تواند سیگنال کنترل و کاهش قیمت در این بازارها را به فعالان بدهد.

2️⃣ همبستگی با نرخ دلار

طبق گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، همبستگی بین قیمت ارز و قیمت مسکن وجود دارد. این نکته را می‌توان به دلیل وابستگی نرخ ارز و قیمت مسکن با تورم دانست. در واقع با ایجاد تورم در کشور قیمت ارز به‌سرعت واکنش نشان می‌دهد.
از سوی دیگر مسکن یک کالای غیرقابل مبادله است و تورم بر قیمت کالاهای غیرقابل مبادله به‌سرعت تأثیر می‌گذارد. بنابراین با ایجاد تورم و افزایش نرخ ارز، این بازار نیز با رشد قیمت مواجه می‌شود.

✅ نتیجه‌گیری:
در مجموع باتوجه به عواملی همچون طرح مالیات بر خانه‌های خالی، انتظار می‌رود بازار مسکن در سال آینده وارد رکود شود و به کالای مصرفی تبدیل شود.
همچنین متوسط قیمت مسکن نیز تابع تغییرات نرخ ارز خواهد بود.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید