آمار بانک مرکزی در سال گذشته بازار مسکن را بهم ریخت

  • صفحه اصلی
  • آمار بانک مرکزی در سال گذشته بازار مسکن را بهم ریخت
آمار بانک مرکزی در سال گذشته بازار مسکن را بهم ریخت

آمار بانک مرکزی در سال گذشته بازار مسکن را بهم ریخت

به گزارش مهندسان شهر:

مصطفی‌ قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک: متاسفانه برخی دخالت ها موجب شده تا مشاوران املاک مجبور به خلاف و دور زدن بخشنامه ها شوند و تولید فساد شود. متاسفانه در کشور دولت کارهای جزیی را انجام می دهد و بانکها کار ساختمان سازی را انجام می دهند.

برخی فکر می‌کنند مشاورین املاک باعث افزایش قیمت مسکن می شوند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و قیمت املاک ناشی از سیاست گذاری دولت ها، تورم ، وضعیت سیاسی، اقتصادی و تاثیر روانی برخی آمارها بر بازار مسکن کشور است.

به طورمثال در خردادماه سال ۹۹ با اعلام بانک مرکزی مبنی بر افزایش ۴۸ درصدی قیمت مسکن در صورتی که کف بازار فقط ۸ درصد افزایش قیمت بود به طور ناگهانی با تاثیر روانی قیمت مسکن افزایش یافت.

متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربنای واحد مسکونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 271.9 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 1.8 و 118.2 درصد افزايش نشان می‌دهد.

گفتنی است، «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان ماه سال 1399» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید