آینده پژوهی جایگاه معماری نوین در سیاست گذاری مسکن و شهرسازی

  • صفحه اصلی
  • آینده پژوهی جایگاه معماری نوین در سیاست گذاری مسکن و شهرسازی
آینده پژوهی جایگاه معماری نوین در سیاست گذاری مسکن و شهرسازی

آینده پژوهی جایگاه معماری نوین در سیاست گذاری مسکن و شهرسازی

به گزارش مهندسان شهر، جمعیت زیاد متقاضی مسکن از یک سو و کمبود مسکن به دلیل ضعف درمدیریت عرضه و تقاضا، رشد دلال گری و ملک بازی از سوی دیگر، دست به دست هم داده و موضوع رفع مشکل مسکن را به یکی از برنامه‌های اولویت دار برای حکمرانان کشور تبدیل کرده است.

در این پژوهش برآنیم تا به این سوال پاسخ دهیم آیا استفاده از تکنولوژی و روی آوری به طراحی و صنایع پیشرفته معماری به سرعت در ساخت و ساز، استاندارسازی کیفی ساختمان و پایداری و سازگاری آن با محیط زیست کمک خواهد کرد؟

معماری نوین
معماری فناوری برتر یا همان تکنولوژی پیشرفته (high-tech) یک سبک معماری وطراحی صنعتی است که در سال ۱۹۷۰ پدیدارشد وبا ترکیب عناصر پیشرفته تکنولوژی و صنعت، طرحی نو در ساختمان سازی برانداخت.

در این سبک از معماری، مصالح شاخصی مثل آجر و بتن جای خود را به شیشه، فلز و پلاستیک می‌دهند، مشکلات اتصال و استاندارسازی مصالح به حداقل می‌رسد و روند ساخت و ساز و پس از آن تعمیر و نگهداری بنا‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد. همچنین ارتباط سازه‌های درونی و برونی و نیز داخل و خارج ساختمان شکل شفاف ونمایان تری به خود می‌گیرد؛ سقف ساختمان‌ها هم کارکرد‌های چند منظوره پیدا می‌کنند و در واقع می‌توانند محل نورگیری، تهویه و رفت و آمد نیز محسوب شوند. استفاده از سطوح وسیع شیشه‌ای، قابل رویت بودن عملکرد سازه ونمایان نمودن تاسیسات، بکارگیری مصالح براق فلزی و یا بتن نمایان در سطوح ساختمان و استفاده از اجزاء کششی سبک از ویژگی‌های مرجع معماری‌های تک است. پایانه‌های مسافری در بیشتر فرودگاه‌های بزرگ جهان نمونه‌های خوبی برای شناساندن طراحی سبک های- تک هستند. با تماشای این نوع بناها، اینگونه به نظر می‌رسد که منبعی از تکنولوژی، تصور و خلاقیت هستند. همچنین نمایانگر کارایی بیشتر و انعطاف پذیری درکاربرد می‌باشند. در برخی موارد نیز بصورت پیش ساخته و انبوه، تولید می‌شوند و متحرک و قابل حمل هستند.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید