اثر عوارض 50 درصدی ساخت بر مسکن

اثر عوارض 50 درصدی ساخت بر مسکن

اثر عوارض 50 درصدی ساخت بر مسکن

به گزارش مهندسان شهر:

پارلمان شهری پایتخت دیروز به افزایش 50 درصدی عوارض ساختمانی در سال 1400 رای داد. مساله‌ای که دامنه دریافت عوارض برای ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در مناطق مختلف تهران به حدود یک میلیون 300 هزار تومان تا 2 میلیون تومان افزایش خواهد داد.

🖊 به عبارتی هزینه عوارض ساختمانی یک آپارتمان 100 متری در مناطق جنوبی تهران حدود 130 میلیون تومان و در مناطق شمالی پایتخت حدود 200 میلیون تومان خواهد بود. اگر چه سهم این عوارض در قیمت‌های کنونی برای مناطق جنوبی تهران حدود 5 درصد و برای مناطق شمالی حدود 3 درصد برآورد می‌شود، اما بی‌گمان، در سال آینده و با افزایش هر چند ناچیز قیمت‌های ملک، این سهم نیز دستخوش تغییر خواهد شد و سهم آن از قیمت معامله شده نیز کاهش خواهد یافت.

🖊 با وجود این، با توجه به اینکه میانگین رشد قیمت هر متر مربع مسکن طی سه سال گذشته از حدود 5 میلیون تومان به 27 میلیون و 300 هزار تومان در دی‌ماه سال جاری رسیده است. بی‌گمان، آن عامل درونی که می‌تواند حدود 5 درصد (یک میلیون و 365 هزار تومان در هر متر مربع) روی قیمت تمام شده ساخت ملک و مسامحتا به همین میزان روی قیمت خرید و فروش ملک اثر بگذارد، از اهمیت زیادی در اقتصاد خانوار برخوردار خواهد بود.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید