اثرات عوارض ساختمانی

اثرات عوارض ساختمانی

اثرات عوارض ساختمانی

به گزارش مهندسان شهر:

اثر عوارض 50 درصدی ساخت بر مسکن (بخش دوم)

🖊البته در کنار عوارض ساخت، عوامل درونی دیگری همچون نرخ زمین و مصالح ساختمانی، دستمزد نیروی کار و... روی قیمت تمام شده آپارتمان اثرگذار هستند. با این حال، صرف افزایش 50 درصدی در عوارض ساختمانی، می‌تواند شاخص دسترسی به مسکن را دست‌کم دو سال افزایش دهد. شاخصی که در حال حاضر هم بر اساس برخی محاسبات از 50 سال هم عبور کرده است.

🖊این شاخص برابر با «نسبت میانگین قیمت مسکن به میانگین درآمد سالانه خانوار» و نشان‌دهنده «میزان توانمندی خانوار در دسترسی به مسکن» است. طبق شاخص دسترسی به مسکن، می‌توان میزان سال‌های انتظار برای تملک یک مسکن از طریق پس انداز تمامی درآمد سالانه خانوار را محاسبه کرد. از آنجا که فرض پس‌انداز کل درآمد خانوار، واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد، چنانچه پس‌انداز یک‌سوم درآمد خانوار برای خرید مسکن، در نظر گرفته شود، طول دوره انتظار خرید مسکن، سه برابر شاخص دسترسی به مسکن خواهد بود.

🖊در واقع، طول دوره انتظار خرید مسکن، نشان‌دهنده مدتی است که خانوار با پس‌انداز یک‌سوم از درآمد خود، صاحب مسکن می‌شود. شاخصی که طی سه دهه گذشته روندی صعودی داشته است و از حدود 15 سال در اوایل دهه 1370 دست‌کم به بالای 50 سال در یکی- دو سال اخیر جهش کرده است.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید