اهداف ساخت مسکن و رشد حمل‌و‌نقل محقق نشد

  • صفحه اصلی
  • اهداف ساخت مسکن و رشد حمل‌و‌نقل محقق نشد
اهداف ساخت مسکن و رشد حمل‌و‌نقل محقق نشد

اهداف ساخت مسکن و رشد حمل‌و‌نقل محقق نشد

به گزارش مهندسان شهر، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون عمران مجلس، موضوع انتزاع وزارت راه و شهرسازی و تفکیک بخش حمل و نقل از مسکن را به صورت جدی‌تر دنبال کرد.

* هدف گذاری تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» 

کمیسیون عمران مجلس و خصوصاً رئیس کمیسیون عمران معتقد است، این دو وزارتخانه به اشتباه ادغام شده‌‌اند و ادغام آنها تأثیری در عملکرد تخصصی آنها نداشته و حتی موجب کاهش بهره‌وری و جلوگیری از چابک‌سازی شده است.

به گفته رضایی کوچی، با تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو بخش مسکن و حمل و نقل، این دو اَبرمشکل کشور به‌طور قطع حل خواهد شد، از آن جهت که مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بسیار زیاد است، به طوری که دو حوزه مسکن و حمل و نقل آسیب جدی دیده‌اند، تفکیک وزارت راه از شهرسازی در اولویت قرار گرفت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: طبق آمارها کیفیت ساخت‌وسازها در چند سال اخیر پایین آمده است و حدود چهار میلیون واحد مسکن در کشور کم داریم و بیش از ۲۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، در حوزه راه نیز مشکلات و پروژه‌های کلان ملی و ناتمام وجود دارد که رسیدگی همه جانبه به آن ضروری است.

بنابراین گزارش پیش از این اعلام شده بود‌ بررسی تقاضای اولویت نسبت به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» در اجرای تبصره «۱» ماده «۱۰۰» آیین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار گرفت و اعمال اولویت با رای ۱۲۰ نماینده موافق به تصویب رسید.

*‌ نامه رئیس‌جمهور برای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی تا سال آینده

اما روز 19 مرداد بود که رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران از مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی بر اساس نامه رییس‌جمهور‌ به مجلس خبر داد.

‌رضایی کوچی‌ با اشاره به گزارش کمیسیون عمران برای بررسی کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی‌ گفته بود: قرار بود در جلسه روز 19 مرداد رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتزاع بخش ساختمان شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» ادامه یابد که این طرح با نامه رئیس‌جمهوری از دستور کار خارج شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس به نامه رئیس‌جمهور به کمیسیون عمران اشاره کرده و گفته بود: با توجه به اینکه یکی از شعارهای رییس جمهوری ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است، رئیس‌جمهور در این نامه عنوان کرده‌اند که این طرح فعلا مسکوت مانده و سال آینده مطرح شود، زیرا اگر وزارت مسکن ایجاد نشود این کار به سادگی انجام نخواهد شد.

البته رضایی کوچی این را هم گفته بود که‌ وزارت راه و شهرسازی اکنون بسیار عریض و طویل است و باید تفکیک وزارت راه و شهرسازی عملیاتی شود.

* انتزاع وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم هم دنبال شد، اما به نتیجه نرسید

بنابراین گزارش، انتزاع وزارت راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی نیز ‌‌برای مقطعی دنبال شد، اما به نتیجه نرسید.

مرداد 96 بود که دولت وقت اعلام کرد لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را به مجلس می‌فرستد.

معاون وقت پارلمانی رییس‌ دولت قبل (حسینعلی امیری) در این‌باره گفته بود: تفکیک وزارتخانه‌ها برای دولت اهمیت بالایی دارد...در راستای چابک‌سازی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ما به این لایحه احتیاج داریم، بخش قابل توجهی از ایجاد اشتغال در بخش مسکن است، تفکیک وزارتخانه‌ مسکن و شهرسازی برای دولت بسیار مهم است، در شرایط فعلی حتی حیاتی است.

* هدف چابک‌سازی وزارت‌خانه‌ها و کوچک‌سازی دولت با ادغام راه و مسکن محقق نشد

به گزارش فارس ‌موضوع ادغام وزارت راه و ترابری سابق با وزارت مسکن و شهرسازی، در دولت دهم مطرح و عملیاتی شد تا با کوچک‌سازی دولت،‌ چابک‌سازی شکل بگیرد؛ این طرح دولت وقت، پس از تصویب مجلس وقت، عملیاتی شد‌.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید