با پروانه اشتغال می‌توان درآمد کافی داشت؟

  • صفحه اصلی
  • با پروانه اشتغال می‌توان درآمد کافی داشت؟
با پروانه اشتغال می‌توان درآمد کافی داشت؟

با پروانه اشتغال می‌توان درآمد کافی داشت؟

با پروانه اشتغال می‌توان درآمد کافی داشت؟

مهندسان شهر: در سال‌های گذشته با وجود کمبود زمین، افزایش قیمت مصالح، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و نهایتاً اثر گذاری کرونا بر روند ساخت و ساز می‌توان نتیجه گرفت این سیر نزولی است. اما تعداد مهندسین موجود دارای پروانه اگر رو به افزایش نباشد قطعاً نزولی نخواهد بود.

با مقایسه‌ی روند نزولی ساخت و ساز در چند سال گذشته با تعداد مهندسان دارای پروانه می‌توان به نتیجه رسید که برای هر مهندس دارای پروانه شاید سالی یک پروژه نظارت باشد. در ادامه مشکل اینجاست که روند ساخت و ساز نزولی است و در سال‌های آتی این مسئله مشهودتر خواهد شد. این روند به انضمام تعرفه‌های موجود حق‌الزحمه‌ی سالی یک پروژه نظارت حتی هزینه‌ی رفت و آمد مهندسان به محل پروژه را تامین نمی‌کند.

 در همین راستا ارجاع نظارت از سوی سازمان نظام مهندسی زمینه‌ی رقابت حرفه ای را در این شغل کاملاً از بین برده است. چه بسا شرکت‌های بزرگی که سالیان سال است به طور تخصصی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند باید با افرادی که این کار را به عنوان شغل دوم یا حتی یک راه درآمد اضافی در کنار هر کار دیگری که انجام می دهند در صف ارجاع نظارت قرار بگیرند تا سالی یک پروژه به آن‌ها تعلق بگیرد یا خیر.

این مسئله معیشت مهندسان را دچار مشکل کرده است. مسئولان باید این را هم در نظر بگیرند که هر کدام از این پروژه ها هزاران مسئولیت دارد که با اتمام پروژه به پایان نمی‌رسد که ده ها برابر مسئولیت شرکت‌های بیمه است؛ این مسئله حتی در سال‌های پس از ساخت هم گریبان گیر مهندسان است.

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید