بانک ها قیمت خانه را افزایش میدهند!

بانک ها قیمت خانه را افزایش میدهند!

بانک ها قیمت خانه را افزایش میدهند!

آیا به درستی بخشی از ماجرای گرانی خانه بر گردن بانک ها است ؟

یکی از اقتصاددان های کشور اعلام می کند که اصلی ترین مقصر گرانی مسکن، بانک ها هستند که با معاملات صوری، تلاش دارند که قیمت آپارتمان را بالا ببرند. وگرنه، در شرایط عادی با افزایش نرخ ارز خارجی باید قیمت خانه پایین بیاید. چرا که ارزش ملک بر اساس ارز داخلی است.

این در حالیست که میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱ تهران، متری ۱۱۱ میلیون تومان است. قیمت گذاری غیر منطقی بانک ها می تواند بازار را متلاطم کرده و تشویش ایجاد کند.

کمال اطهاری، کارشناس اقتصاد مسکن می گوید:

دلیل اصلی نوسانات ارز، اقتصاد کلان کشور است. بنابراین از داخل حوزه ی مسکن نمی توان راه حلی برای رفع مشکل ارائه کرد. از سوی دیگر، وقتی که مدیریت شهری قوانین را عوض می کند و تراکم فروشی راه می اندازد، طبیعتا سرمایه ها شهری شده و رانت ایجاد می شود.

کمال اطهاری ضمن تاکید دوباره روی نقش بانک ها در گرانی مسکن خاطرنشان کرد:

نگاهی به رابطه ای که میان قیمت دلار و مسکن وجود دارد، بندازید. اگر اقتصاد یک کشور متعارف و سالم باشد، زمانی که قیمت دلار بالا می رود، باید قیمت خانه کمتر شود چرا که ارزش ملک، بر اساس نرخ ارز داخلی حساب می شود. اما بانک ها به راحتی می توانند با انجام معاملات صوری، قیمت مسکن را بالا ببرند.

وی تاکید کرد در شهری که میانگین قیمت خانه حدوداً ۵۵ میلیون تومان است، چرا باید قیمت برخی از املاک نجومی پایتخت، متری ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

 

اما با این وجود، با نگاهی اجمالی به وضعیت بازار میتوان دریافت که گویا قیمت ها قصد پایین آمدن ندارند. بلکه به صورت اسمی و صوری، بالاتر هم می روند.

 

برای دریافت جدید ترین اخبار در حوضه مسکن با مهندسان شهر همراه باشید.

__________________________________________________________________________________

برای مشاوره بازسازی خانه با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۲۱۱۶۳۰۴

 

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید