تا ۲۰ سال آینده مشکل مسکن داریم/مالیات خانه خالی، توهم است

  • صفحه اصلی
  • تا ۲۰ سال آینده مشکل مسکن داریم/مالیات خانه خالی، توهم است
تا ۲۰ سال آینده مشکل مسکن داریم/مالیات خانه خالی، توهم است

تا ۲۰ سال آینده مشکل مسکن داریم/مالیات خانه خالی، توهم است

به گزارش مهندسان شهر:

بیت الله ستاریان کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه اگر برنامه بزرگ برای احداث سالانه ۱.۲ میلیون واحد نداشته باشیم رشد قیمت مسکن تا ۲۰ سال آینده ادامه پیدا می‌کند گفت: تصور اینکه ۲.۶ میلیون مسکن خالی داریم و با اعمال مالیات وارد بازار مصرف می شود، توهمی بیش نیست و زمانی می‌توانیم طرحهای مالیاتی بدهیم که سهم مسکن در سبد خانوار به ۸ درصد برسد.

این کارشناس بازار مسکن، تعداد واحدهای مسکونی خالی کشور را حدود 700 هزار تخمین زد و گفت: بعد از سال 1394 که برجام امضا شد با یک رکود طولانی در بخش مسکن مواجه شدیم. یکباره تمام پروژه‌هایی که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند با شتاب و سرعت به بازار عرضه شدند؛ با این تصور که سال 1395 با رونق بخش مسکن مواجه می شویم. یکدفعه حدود 700 هزار واحد در سال 1395 وارد بازار شد که تا پایان سال 1396 همه‌اش به فروش رسید. لذا معتقدم هم اکنون 2.6 میلیون واحد خالی نداریم.

وی تاکید کرد: حداقل تا 20 سال آینده بازار مسکن با مقدار رشد کنونی حرکت می کند مگر اینکه یک طرح بزرگ برای آن بنویسیم. برنامه را بر تولید 1.2 میلیون واحد مسکونی قرار دهیم و از آن حمایت کنیم. وقتی سهم مسکن در سبد خانوار کاهش پیدا کرد و رشد قیمتش صفر شد آن موقع برمی گردیم به طرحهایی مثل اینکه 40 تا 50 هزار واحد خالی را چگونه ساماندهی کنیم. هم اکنون با توجه به اینکه چنین چشم انداز و برنامه ای نداریم درباره واحدهای خالی بحث می کنیم. بعد می فهمیم که آنچه در موردش صحبت می کنیم توهم و سرابی بیش نیست.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید