تدوین سند BIM

تدوین سند BIM

تدوین سند BIM

تدوین سند BIM

تشکیل کارگروه ملی مدل سازی اطلاعات ساختمان

مهندسان شهر: پیشروی صنعت ساختمان به سوی فناوری‌های نوین مانند مقوله‌های دیگر در دنیا، نیازمند ایجاد بستر مناسب برای این امر می‌باشد. ابزار طراحی و ساخت ساختمان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در راستای بهبود فرآیند ساخت‌وساز، بهره‌مندی از روش‌های هوشمند حائز اهمیت است که دفتر مقررات ملی ساختمان در این راستا کارگروه ملی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان را تشکیل داده‌است.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از پیگیری برای تشکیل کارگروه ملی BIM (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) خبر داد و بخشی از فعالیت‌های آن دفتر را با توجه به شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» برشمرد.

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: یکی از موضوعاتی که در سال گذشته پیگیری و دنبال شد، سند چشم‌انداز بیم و تشکیل کارگروه ملی BIM (مدلسازی اطلاعات ساخت) در کشور است که آیین‌نامه آن تدوین شده و در دستور کار هیأت دولت است.

مانی‌فر تصریح کرد: با تصویب آیین‌نامه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و اجرای آن فناوری‌های نوین وارد سیستم ساخت و ساز می‌شود و ساخت و ساز به شکل سیستماتیک تر نسبت به حال حاضر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای BIM خطاها کاهش یافته و حتی بازار مصالح و لوازم خانگی از این طریق می‌تواند رونق بیشتری بگیرد. زیرا اطلاعات آن آنلاین در اختیار مخاطبان است و مخاطبان به هنگام طراحی ساختمان می‌توانند مصالح را انتخاب کنند.

به گفته مانی‌فر، سند و فناوری BIM می‌تواند در حوزه ورود تکنولوژی‌های جدید به صنعت ساختمان موثر باشد و نقش مهمی ایفا کند.

گفتنی است، فرآیند فناوری BIM که یکی از شاخه‌های فعال دانش‌محور در عرصه ساخت‌وساز در جهان معاصر است و پیوند عمیقی با علوم رایانه‌ای و توسعه‌های IT دارد، در پروژه‌های عمرانی کشور می‌تواند آغازگر تحولاتی بنیادین در مدیریت اطلاعات ساختمان باشد.

 

منبع: وزارت راه‌وشهرسازی


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید