تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه عاملی جهت رفع مشکل و توسعه صنعت ساختمان

  • صفحه اصلی
  • تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه عاملی جهت رفع مشکل و توسعه صنعت ساختمان
تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه عاملی جهت رفع مشکل و توسعه صنعت ساختمان

تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه عاملی جهت رفع مشکل و توسعه صنعت ساختمان

نقل از پایگاه خبری مهندسین نیوز:

لازمه‌ی توسعه صنعت ساختمان چیست؟
یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه یزد، مهمترین مشکل در صنعت ساختمان را دانش اجرایی خوب و دانش علمی پائین مجریان سنتی و دانش علمی بالا و اجرایی پائین فارغ التحصیلان دانشگاهی خوانده است و تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه را جهت رفع این مشکل و توسعه صنعت ساختمان موثر دانست.
«رضا مرشد» حول نتایج تعامل بین دانشگاه و نظام مهندسی ساختمان، بیان کرد: دانشگاه‌ها امکانات تحقیقاتی خوبی داشته و اساتید و دانشجویان پژوهش ‌های خوبی را در این زمینه انجام می ‌دهند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نود درصد این پژوهش کاربردی نیستند و بیشتر جنبه تئوریک دارند.
مرشد ادامه داد: متاسفانه در اکثر اوقات پژوهش ‌هایی که در حوزه ساختمان در دانشگاه‌ها صورت میگیرد از الزامات مورد نیاز در این صنعت نیست و بعضاً هیچ کاربردی ندارند بنابراین تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه می ‌تواند موضوعات پژوهشی را به سمت نیازهای این صنعت سوق دهد تا زمان و هزینه‌ای که برای تحقیقات و پژوهش در این حوزه صورت می‌ گیرد، کاربرد واقعی پیدا کرده و به توسعه صنعت ساختمان منجر گردد.
وی با تاکید بر اینکه تنها ده درصد از پژوهش‌های دانشگاهی می ‌تواند در صنعت ساختمان کاربرد داشته باشد، عنوان داشت: ما نیازمند یک سازمان واسط بین صنعت ساختمان و دانشگاه هستیم که در این بین سازمان نظام مهندسی می ‌تواند این نقش را ایفا کرده و با انتقال نیازهای صنعت ساخت و ساز به دانشگاه و هم‌چنین نتایج تحقیقات دانشگاه به صنعت ساخت و ساز اتفاقاتی خوبی را رقم بزند.
عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه یزد، بزرگ‌ترین چالش صنعت ساختمان را نبود آموزش مجریان سنتی آن دانست و افزود: به نظر بنده مهترین مشکل در صنعت ساختمان دانش اجرایی خوب و دانش علمی پائین مجریان سنتی و دانش علمی بالا و اجرایی پائین فارغ التحصلان دانشگاهی است.
رئیس کمیسیون تخصصی عمران سازمان اظهار داشت: اگر نظام مهندسی ساختمان بتواند میان این دو قشر پیوند ایجاد کند به مدیریت هزینه و افزایش کیفیت در صنعت ساختمان کمک شایان توجهی خواهد کرد.
رئیس سابق دانشکده مهندسی عمران دانشگاه یزد افزود: برخی اوقات در طرح‌ها می ‌بینیم به علت اینکه علم کافی وجود نداشته، بیش از آنچه نیاز بوده هزینه شده اما نتیجه مطلوب در مورد حداقل ‌های مقاومت یک ساختمان رعایت نشده و این به معنای اتلاف هزینه است.
وی با اشاره به اینکه برخی اوقات مطرح می‌شود که برخی پیمانکاران برای سود بیشتر از مصالح کم‌تری استفاده می کنند، گفت: واقعیت اینگونه نیست و خیلی از اوقات به علت نبود آگاهی علمی در اجرا، هزینه بیشتری صرف می ‌شود که ضرورتی ندارد بنابراین سازمان نظام مهندسی می ‌تواند در این مورد، ورود کرده و مهندسان اجرایی‌تر و مجریان علمی‌تر تربیت کند.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید