تعامل نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه جهت سوق موضوعات پژوهشی به سمت نیازهای این صنعت

  • صفحه اصلی
  • تعامل نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه جهت سوق موضوعات پژوهشی به سمت نیازهای این صنعت
تعامل نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه جهت سوق موضوعات پژوهشی به سمت نیازهای این صنعت

تعامل نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه جهت سوق موضوعات پژوهشی به سمت نیازهای این صنعت

نقل از پایگاه خبری مهندسین نیوز:

عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه یزد اظهار داشت؛
تعامل دانشگاه و نظام مهندسی سبب توسعه صنعت ساختمان است
عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه یزدبیان کرد: متاسفانه در اکثر اوقات پژوهشهایی که در حوزه ساختمان در دانشگاه ها صورت میگیرد از الزامات مورد نیاز در این صنعت نیست و بعضا هیچ کاربردی ندارند بنابراین تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه ضروری است.
رضا مرشد عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه یزد تصریح کرد: تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه میتواند موضوعات پژوهشی را به سمت نیازهای این صنعت سوق دهد تا به توسعه صنعت ساختمان منجر گردد.
وی، حول نتایج تعامل بین دانشگاه و نظام مهندسی ساختمان، تصریح کرد: دانشگاهها امکانات تحقیقاتی خوبی داشته و اساتید و دانشجویان پژوهشهای خوبی را در این زمینه انجام میدهند اما نکته ای که وجود دارد این است که نود درصد این پژوهش کاربردی نیستند و بیشتر جنبه تئوریک دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه در اکثر اوقات پژوهش هایی که در حوزه ساختمان در دانشگاه ها صورت میگیرد از الزامات مورد نیاز در این صنعت نیست و بعضا هیچ کاربردی ندارند بنابراین تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه میتواند موضوعات پژوهشی را به سمت نیازهای این صنعت سوق دهد تا زمان و هزینه ای که برای تحقیقات و پژوهش در این حوزه صورت میگیرد کاربرد واقعی پیدا کرده و به توسعه صنعت ساختمان منجر گردد.
عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه یزد با تاکید بر اینکه تنها ده درصد از پژوهشهای دانشگاهی میتواند در صنعت ساختمان کاربرد داشته باشد، عنوان کرد: ما نیازمند یک سازمان واسط بین صنعت ساختمان و دانشگاه هستیم که در این بین سازمان نظام مهندسی میتواند این نقش را ایفا کرده و با انتقال نیازهای صنعت ساخت و ساز به دانشگاه و هم‌چنین نتایج تحقیقات دانشگاه به صنعت ساخت و ساز اتفاقاتی خوبی را رقم بزند.
رئیس کمیسیون تخصصی عمران سازمان، بزرگ‌ترین چالش صنعت ساختمان را عدم آموزش مجریان سنتی آن دانست و گفت: به نظر بنده مهم‌ترین مشکل در صنعت ساختمان دانش اجرایی خوب و دانش علمی پائین مجریان سنتی و دانش علمی بالا و اجرایی پائین فارغ التحصلان دانشگاهی است.
رئیس سابق دانشکده مهندسی عمران دانشگاه یزد گفت: اگر نظام مهندسی ساختمان بتواند میان این دوقشر پیوند ایجاد کند به مدیریت هزینه و افزایش کیفیت در صنعت ساختمان کمک شایان توجهی خواهد کرد.
عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه یزد بیان کرد: در برخی اوقات در پروژه ها می بینیم به علت اینکه علم کافی وجود نداشته بیش از آنچه نیاز بوده هزینه شده اما نتیجه مطلوب در خصوص حداقلهای مقاومت یک ساختمان رعایت نشده و این فقط اتلاف هزینه است.
مرشد، با اشاره به این مطلب که برخی اوقات مطرح میشود برخی پیمانکاران برای سود بیشتر از مصالح کمتری استفاده میکنند، گفت: واقعیت این گونه نیست و خیلی از اوقات به علت عدم آگاهی علمی در اجرا، هزینه بیشتری صرف میشود که ضرورتی ندارد بنابراین سازمان نظام مهندسی میتواند در این مورد، ورود کرده مهندسان اجرایی تر و مجریان علمی تر تربیت کند.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید