تفاهم نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان

  • صفحه اصلی
  • تفاهم نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان
تفاهم نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان

تفاهم نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان

به گزارش مهندسان شهر به نقل از مهندسین نیوز:

تفاهم نامه مرکز راه و شهرسازی با نظام مهندسی چیست؟؟

تفاهم نامه که اعمال شده است و طبق آن عمل میشود

با توجه به اتفاقات و جلسات پی در پی بالاخره این تفاهم نامه عملی میشود حال با این تفاهم نامه بیشتر اشنا شوید

مشارکت و همکاری در زمینه های اجرائی و کاربردی شامل همکاری در بخش مدیریت و پایش مصرف انرژی در ساختمان و توسعه ساختمان سبز، انجام فعالیت ‌های مشترک در جهت توسعه ساخت و ساز سبز، ارائه گواهی‌نامه ساختمان سبز و رتبه بندی ساختمان ها، اجرایی کردن صحیح مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و پایش مصرف انرژی در ساختمان با بهره‌گیری از سامانه کنترلی موضوع آیین‌نامه اجرائی جزء (۱) بند (الف) ماده چهل و چهار قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه و با در نظر گرفتن ظرفیت و امکانات موجود و بهره برداری از توانمندیهای علمی و تخصصی ازطریق مساعدت و تسهیل در برقراری ارتباط با نمایندگی ‌ها و سازمان‌ های استانی و بخش‌ های تخصصی طرفین و سایر دستگاه‌ های اجرائی ازجمله وزارتین نفت (شرکت ملی گاز) و نیرو (شرکت‌ های برق منطقه‌ای و توزیع برق) و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت هم‌چنین همکاری در بخش ‌های آموزشی، علمی، مطالعاتی و ترویجی با رعایت حقوق، ضوابط و مقررات مورد عمل طرفین تفاهم‌نامه موضوع این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.
طبق مفاد این تفاهم‌نامه یازده ماده‌ای،‌ دو طرف در خصوص مشارکت و همکاری در زمینه های آموزشی، علمی، مطالعاتی و ترویجی ازطریق مساعدت و تسهیل در برقراری ارتباط با نمایندگی ها و سازمان‌های استانی و بخشهای تخصصی طرفین با رعایت حقوق، ضوابط و مقررات مورد عمل طرفین تفاهم‌نامه از جمله: همکاری در ارائه خدمات علمی، آموزشی و پشتیبانی برای اجرای مفاد تفاهم نامه با هدف گسترش حوزه فعالیت سامانه در سطح کشور، انجام مطالعات و تشکیل کمیته‌ های تخصصی و کارگروه های مشترک در زمینه اهداف تفاهم نامه، مشارکت و همکاری در مطالعات، گرداوری و تنظیم دستورالعمل‌ ها و نظام‌نامه‌های اجرائی در زمینه ساخت وساز سبز، رتبه بندی ساختمان ‌ها و پایش مصرف انرژی در بخش‌ های مرتبط و یا مشترک و ارائه آن به سازمان نظام مهندسی جهت عملیاتی کردن آنها، همکاری و پیگیری در زمینه‌ های مرتبط با صدور، تمدید و تأیید صلاحیت‌ها، پروانه‌های اشتغال بکار، گواهی‌نامه ها و استانداردهای فنی در امور طراحی، اجرا، نظارت، کنترل و بازرسی، تحقیق، آموزش، ممیزی انرژی و سایر خدمات مهندسی مرتبط، همکاری در برگزاری همایش ‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ایجاد و تأمین تسهیلات، تجهیزات و بسترهای مناسب برای راه‌اندازی و استفاده از امکانات نرم‌افزاری مربوطه با بکارگیری تجهیزات مورد لزوم و نیروهای متخصص در راستای تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با امور بهینه‌سازی انرژی و ساختمان سبز، همکاری، مشارکت و توسعه فعالیت ‌ها در ترویج و انتشار نتایج حاصل از مطالعات و پژوهشهای صورت گرفته و همکاری در توسعه و تجهیز نرمافزارهای تخصصی و سامانه‌های مدیریتی مورد نیاز برای تحقق اهداف برنامه‌ها همکاری‌ و تعامل خواهند نمود.
در همین رابطه، همکاری در شبیه سازی انرژی چهار ساختمان طبق چهار اقلیم مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، مطابق با الزامات +EC و EC++،‌ همکاری در زمینه عملیاتی و اجرایی کردن مباحث مرتبط با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، انجام مطالعات و تشکیل کمیته‌های تخصصی و کارگروه‌ های مشترک، مشارکت و همکاری در مطالعات، تدوین راهنما و دستورالعمل در زمینه پایش ایمنی، سلامت، مقاوم سازی، بهسازی لرزه ای، بهینه‌سازی مصرف انرژی و مواد، بهره وری، کنترل کیفیت و ارزیابی کمی و کیفی در بخش ‌های مرتبط و یا مشترک، همکاری و تبادل تجربیات در مورد تدوین نظام‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آئین‌نامه‌ها مورد نیاز طرفین، همکاری در برگزاری همایش ‌های تخصصی و دوره های آموزشی مربوط به صدور، تمدید و ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار مهندسان و هم‌چنین به هنگام نگه‌داشتن و ارتقای دانش فنی مهندسان، ایجاد تسهیلات و بسترهای مناسب برای استفاده از امکانات، تجهیزات آموزشی و پژوهشی، خدمات آزمایشگاهی و نیروهای متخصص در راستای تحقق برنامه ها و فعالیت‌ های مرتبط و یا مشترک،‌ همکاری در ایجاد و استفاده از پایگاه‌ها، بانک ‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌های موجود و تبادل اطلاعات و یافته های علمی و پژوهشی اعم از ژئوتکنیک، راه، ساختمان، ابنیه فنی و تأسیسات در فعالیت‌ های مرتبط و یا مشترک از دیگر محورهای همکاری میان طرفین طبق مفاد این تفاهم‌نامه خواهد بود.
احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در نشست امضای تفاهم‌نامه مشترک بیان کرد: مسیری که دستگاه‌ های اجرایی و دولت برای نیل به توسعه در همه زمینه‌ها و توسعه متوازن و پایدار در حال طی کردن هستند، مسیر درستی نیست.
خرم گفت: هیچ کشوری به سرانجام نرسیده است مگر اینکه به تشکل‌ های بخش خصوصی اهمیت داده باشد. یعنی سیاستگذاری کرده، قانون را اصلاح کرده، برنامه کلان داده، راهنمایی و هدایت کرده، حمایت کرده و تنها کاری که انجام نداده است اجرا بوده و آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است. این یعنی مسیر درست که در کشور ما کاملا برعکس است.

بیشتر بخوانید: 

مهندسین مجری- مهندسین مجری ذیصلاح-قیمت برگه مجری حقیقی- برگه مجری حقوقی- مجری ذیصلاح-مجری ساختمان
خرم ادامه داد: ما برای مبحث نوزدهم همانند مبحث بیست و دوم،‌ نیازمند یک کارگروه تخصصی و فردی کاملا مسلط برای اداره امور آن هستیم.
وی ادامه داد: آمادگی داریم تا با یک طرح مشارکتی همکاری ‌های خوبی را با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی داشته باشیم.
محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت مقوله انرژی در کشور افزود: یکی از کارهای خوبی که در دهه هشتاد انجام شد برگزاری مسابقات بتن دانشجویی بود که سبب جریان‌سازی بسیار خوبی در دانشگاه‌ها شد. معتقد هستم که مشابه این کار را در حوزه انرژی نیز می ‌توانیم انجام دهیم که قطعا تاثیرات بسیاری خواهد داشت.
شکارچی زاده تصریح کرد: بدنه مهندسی کشور از موضوع انرژی بسیار دور هستند و قطعا نیاز است که این کار را در بدنه دانشگاه ‌ها توسعه دهیم. از پایان‌نامه‌های حوزه انرژی حمایت کنیم و محورهای موضوعی را به دانشگاه‌ها پیشنهاد دهیم. حتی می‌توانیم در کارگروه مبحث نوزدهم، شاخه‌ای را برای دانشگاه‌ها در نظر بگیریم. با همکاری نظام مهندسی استان‌ها می‌توان این موضوع را جدی‌‌تر پی‌گیری کرد.
وی گفت: موضوع انرژی در برخی استان‌ها که این مبحث بسیار حاد است و جزو استانهای بسیار گرم و یا سرد به شمار می‌روند هنوز چندان مورد توجه نبوده است. پیشنهاد ما این است که در جلساتی که برای نظام مهندسی استان‌ ها دارید، این موضوع طرح و یک رقابت مثبتی بین استان‌ها در مبحث انرژی و بهینه‌سازی آن ایجاد کنیم.
شکارچی زاده ادامه داد: حتی می‌توانیم یک روز در سال را به موضوع انرژی اختصاص دهیم و به این بهانه پروژه‌ها و اقدامات مثبت در این حوزه و مهندسینی که اقدامات شاخص انجام داده‌اند را معرفی کنیم.
تهیه اپلیکیشن اجرایی مبحث نوزدهم برای مهندسین در حوزه طراحی و نظارت و همچنین مبحث رده‌بندی و رتبه‌بندی ساختمان‌ها دو محور مهم دیگری بود که بر همکاری‌ های متقابل جهت اجرایی کردن آنها تاکید گردید.

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید