توان مردم برای خرید مسکن به شدت کاهش یافته است

  • صفحه اصلی
  • توان مردم برای خرید مسکن به شدت کاهش یافته است
توان مردم برای خرید مسکن به شدت کاهش یافته است

توان مردم برای خرید مسکن به شدت کاهش یافته است

به گزارش مهندسان شهر:

کاندیداهای ریاست جمهوری مکانیزمشان برای عمل به وعده ساخت مسکن را مشخص کنند

 توان مردم برای خرید مسکن به شدت کاهش یافته است

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان : در حال حاضر بنگاههای تولیدی مسکن به یک ناامیدی رسیده‌اند و در حال ترک این بازار هستند. اینکه برخی کاندیداهای محترم اعلام می‌کنند قرار است یک میلیون واحد را بسازند اعداد درشت و دهن پرکنی است اما سوال این است که با کدام مکانیزم و زیرساخت می‌خواهند این کاررا انجام دهند؟ آن هم در وضعیتی که فضای کسب و کار برای فعالان بخش مسکن کاملا پرمخاطره شده است.

برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی، ابتدا باید قدرت اقتصادی مردم را افزایش دهیم تا بتوانند به صورت نقدی یا اقساطی واحد مدنظر خود را خریداری کنند. می‌گویند فضا را برای بخش خصوصی فراهم می‌کنیم تا مسکن تولید کند. بر فرض که بسازند، خریدارش چه کسی است؟ مردمی که با این سطح پایین درآمدی از عهده حداقل‌های زندگی خود برنمی‌آیند آیا توان و حتی فرصت فکر کردن به خرید مسکن را دارند؟

وضعیت اجاره‌ها چگونه است؟

اجاره‌بها تابع قیمت ملک است. وقتی قیمت مسکن بالا می‌رود، طبیعتا شاهد افزایش اجاره‌ها خواهیم بود و ساماندهی این بخش نیاز به فعالیت فرهنگی دارد. البته صاحبخانه‌های خوب هم در کشور داریم که اصلا میزان اجاره‌ها را اضافه نکردند و با مستاجران خود مهربان هستند و همین‌طور مستاجر خوب هم داریم. ولی همیشه معضل مالک و مستاجر وجود داشته و دارد. برای ساماندهی این وضعیت باید صنعت اجاره را فعال کنیم که اگر اجرایی شود سازنده‌ها به عنوان موجر واحدهای خود را اجاره دهند و قطعا اثرگذار خواهد شد.

گرانی‌ها در بخش مسکن به دلیل به وضعیت اقتصادی کنونی رخ داده یا  علت دیگری دارد؟

برخی مشاوران املاک را عامل گرانی عنوان می‌کنند که این درست نیست. مشاوران املاک نقش دلال یعنی دلالت‌کننده را دارند می‌خواهند خریدار و فروشنده را به هم برسانند و کمیسیون (حق‌الزحمه) خود را بگیرند ولی اقتصاد ما مورد هجوم دشمن قرار گرفت و این هجمه و تحریم‌ها اثرگذار است. در حالی‌که نمی‌توانیم ساختمانمان را بسازیم و از سوی دیگر اقداماتی را انجام می‌دهیم که این‌ها در اقتصاد رخ می‌دهد و از سوی دیگر صنعت ساخت ما هنوز سنتی است و این روش جواب نمی‌دهد.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید