تولید مسکن نباید منجر به خلق نقدینگی شود

  • صفحه اصلی
  • تولید مسکن نباید منجر به خلق نقدینگی شود
تولید مسکن نباید منجر به خلق نقدینگی شود

تولید مسکن نباید منجر به خلق نقدینگی شود

به گزارش مهندسان شهر، مجتبی اسلامیان، کارشناس مرکز پژوهش های مجلس گفت: خیلی از کارشناسان مهمترین عامل نابسامانی شرایط اقتصادی ایران را رشد نقدینگی و تورم می دانند و راهکارهای مختلفی هم برای رفع این مشکل پیشنهاد دادند.

وی با بیان اینکه مهار نقدینگی و تورم زمان بر است افزود: دولت سیزدهم باید یک برنامه چهار ساله و یا پنج ساله در این زمینه داشته باشد تا ثمرات این برنامه را خودش هم مشاهده کند.

این کارشناس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه مطلب، تأمین کسری بودجه از طریق انتشار اوراق، اعمال محدودیت های ترازنامه های بانکی و اصلاح آن ها و همچنین امهال بدهی ها را از جمله راهکارهای کوتاه مدت برای مهار غول نقدینگی معرفی کرد که می توان در همین امسال انجام داد.

اسلامیان با تأکید بر اینکه تولید مسکن نباید منجر به خلق پول و نقدینگی شود گفت: ساخت مسکن می تواند سرعت گردش پول را در کشور افزایش دهد و از طرف دیگر منابع انبوه سازی نیز برای ما نگران کننده است چراکه معلوم نیست از کجا باید تأمین شود.

عملیات بازار باز بهترین روش مهار نقدینگی است
محمد ارباب افضلی پژوهشگر حوزه بانکداری و اقتصاد با اشاره به اینکه تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده گفت: دولت برای مدیریت ساختار و بدنه عریض و طویل خود روز به روز مجبور شده که از بانک مرکزی استقراض کند.

وی افزود: طرح های عمرانی که به شکل بلند پروازانه و بدون آینده نگری ارائه شده بار فشار را اضافه کرده و فراز و فرودهایی را برای متغیرهای پولی رقم زده است.

پژوهشگر حوزه بانکداری و اقتصاد اظهارکرد: بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته میانگین عمر یک شوک ارزی در اقتصاد حدود ۸ درصد است که عملاً از سال ۹۷ با خروج آمریکا از برجام دچار شوک ارزی شدیم.

ارباب افضلی گفت: کسری بودجه دولت، فشار به پایه پولی و افزایش مجدد حجم نقدینگی باعث شد که نرخ ارز دوباره از محل این انباشت نقدینگی جهش پیدا کند.

این پژوهشگر حوزه بانکداری و اقتصاد در رادیو گفت وگو اظهارکرد: امیدواریم که دولت سیزدهم منابع درآمدی داخل بودجه را وصول کند و کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی هم به حداقل ممکن برسد.

وی به راهکارهای مهار نقدینگی در بلندمدت اشاره و اظهارکرد: اقداماتی که در شرایط بحرانی کشور انجام شده اعتماد مردم را به سیاست گذاران کم کرده و لذا این اعتماد باید بازسازی و آمارهای دقیق منتشر و برنامه ها نیز اعلام شوند.

ارباب افضلی سیاست استفاده از ظرفیت عملیات بازار باز بانک مرکزی و فروش اوراق را از جمله راهکارها خواند و گفت: رئیس کل بانک مرکزی که به زودی تعیین خواهد شد باید درمورد کسری بودجه و فروش اوراق با مردم صحبت کند.

پژوهشگر حوزه بانکداری و اقتصاد، تقویت صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز را نیز ضروری خواند و افزود: اگر از این ظرفیت ها استفاده شود از ضرر حجم بالای نقدینگی ها هم کم خواهد شد.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید