حباب قیمت مسکن در آستانه ترکیدن!

حباب قیمت مسکن در آستانه ترکیدن!

حباب قیمت مسکن در آستانه ترکیدن!

به گزارش مهندسان شهر:

دلیل اول: «دستگاه معروف حباب سنج قیمت به اجاره»
در شرایط معمول و متعارف که بازار مسکن نه در حالت رکود شدید و افت قیمت قرار دارد و نه در شرایط جهش قیمتی، نسبت قیمت به اجاره‌بهای مسکن یا همان نسبت P به R به‌طور متوسط در بازه 15 تا 25 قرار دارد.

📌این نسبت در تابستان امسال از مرز 30 عبور کرد. بنابراین از سقف متعارف یعنی 25 فاصله زیادی گرفت و این انتظار به وجود آمده که قیمت ملک باید در مسیر کاهشی قرار گیرد و حباب قیمت تخلیه شود.

دلیل دوم: «مقایسه میزان رشد نقدینگی و رشد قیمت مسکن»

میزان رشد نقدینگی از ابتدای سال 94 تا آبان ماه امسال حدود 4 برابر و قیمت مسکن در همین بازه زمانی بیش از 6 برابر شده است. بنابراین رشد قیمت مسکن از رشد نقدینگی سبقت گرفته است. اگر بنا باشد رشد قیمت مسکن متناسب با رشد نقدینگی پیش رود، باید حباب قیمت مسکن تخلیه شود.
(مبدا این مقطع زمانی، دوره‌ای است که هر دو متغیر هنوز به شکل قابل توجه دچار رشد نشده بودند)

🔻 علاوه بر شواهد و دلایل آماری که همگی وجود حباب قیمتی در بازار مسکن را تایید می‌کند، رفتار هراسان فروشنده‌ها نیز شاهد میدانی دیگری است که نشان می‌دهد حباب قیمت مسکن در حال تخلیه است.

🔻چراکه علاوه بر افزایش تعداد فروشنده‌ها در بازار، استفاده از ادبیات متفاوت برای فروش فایل‌های عرضه شده همچون «فروش فوری» یا «زیرقیمت منطقه» حاکی از قرارگرفتن بازار در مسیر تخلیه است.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید