خلف وعده دولت روحانی در تکمیل مسکن مهر

خلف وعده دولت روحانی در تکمیل مسکن مهر

خلف وعده دولت روحانی در تکمیل مسکن مهر

به گزارش مهندسان شهر ، با وجود اینکه پروژه مسکن مهر با پیشرفت ۸۰ درصدی به دولت تدبیر و امید رسید، همچنان ۲۴۰ هزار واحد آن به اتمام نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، فارغ از مسئله تامین مالی پروژه مسکن مهر، دولت روحانی به عنوان یکی از ناتوان‌ترین دولت‌های پس از انقلاب در حوزه مسکن، تنها وعده اتمام این پروژه را بیان کرده و هیچگاه موفق به تکمیل آن نشد.

بر اساس مستندات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، تا پایان دولت دهم واحدهای مسکن مهر شهری با پیشرفت ۸۶ درصدی و واحدهای مسکن روستایی این طرح نیز با پیشرفت ۷۵ درصدی به دولت یازدهم واگذار شد.

توجه به این نکته ضروری است که تکمیل واحدهای مسکن مهر روستایی تنها به مسئله تامین مالی از منابع داخلی بانکی وابسته بوده و دولت به جز هماهنگی برای دریافت تسهیلات ساخت توسط متقاضیان نیاز به هیچ فعالیت دیگری نداشته است.

در شرایطی که ۸۰ درصد پروژه مسکن مهر در چهار ساله دولت دهم به اتمام رسیده بود اما دولت تدبیر و امید در طول هشت سال نتوانست سهم باقی‌مانده از این پروژه را به اتمام برساند. همین مسئله سبب شد تا مسئله سرپناه

۸۶۰ هزار خانوار که عمدتا از دهک‌های کم درآمد جامعه بودند با مشکل جدی مواجه شده و ساماندهی بازار مسکن نیز با چالش جدی مواجه شود.

این گزارش می‌افزاید: بر اساس آخرین آمارهای رسمی تا انتهای تیرماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۴۰ هزار و ۷۳ واحد مسکن مهر همچنان توسط دولت تکمیل نشده است.

مردم فاقد مسکن در سال‌های اخیر علاوه‌بر تحمل تورم ۷۰۰ درصدی در تامین اساسی‌ترین نیاز خود، نتوانستند شیرینی صاحب‌خانه شدن را چشیده و حتی فرسنگ‌ها با این مسئله فاصله پیدا کردند.

این شرایط در حالی رقم می‌خورد که مسکن مهر باید تا انتهای سال ۹۴ به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و ۴.۲ میلیون خانوار در قالب نزدیک به ۱۵ میلیون نفر می‌توانستند صاحب سرپناه شوند.


وضعیت نامناسب مسکن ملی


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بااشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن، گفت: اینکه در طرح اقدام ملی به مردم وعده تولید انبوه مسکن معادل ۲۰ درصد از نیازشان را بدهیم و در تحویل همین تعداد واحد مسکونی نیز ناکام باشیم، به هیچ عنوان عملکرد پذیرفته‌ای نیست.

اقبال شاکری بااشاره به اینکه از ابتدای روی کار آمدن آقای اسلامی مقرر بود طرح اقدام ملی در انتهای سال ۹۹ به اتمام برسد، افزود: متاسفانه در طول سه سال گذشته چیزی جز وعده اتمام پروژه به مردم نرسیده و از آن طرف وزارت راه می‌گوید که مردم استقبال نکردند، خب طبیعی است در شرایط بی‌اعتمادی که به دولت و عملکرد وزارت راه وجود دارد مردم از این طرح استقبال نکنند.

وی یادآور شد: بر اساس آخرین آمار کمتر از ۴۰ هزار واحد مسکونی از پروژه‌های طرح اقدام ملی به مرحله پی‌ریزی رسیده‌اند و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در این حوزه نامناسب است، با این وجود مجلس پیگیر مسئله مردم و تکمیل سریع این پروژه است.


کاهش سرعت رشد ماهانه مسکن


میانگین سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در چهار ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۳.۷ برابر امسال بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، میانگین رشد ماهانه متوسط قیمت هر متر مربع مسکن تهران در ۴ ماهه نخست امسال ۰.۸ درصد برآورد شده است. این در حالی است که میانگین افزایش ماهانه متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در پایتخت در ۴ ماهه نخست سال گذشته ۱۱ درصد بوده است.

مقایسه این سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان دهنده ۱۳.۷ برابر بودن این سرعت در سال گذشته نسبت به سال جاری است.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید