رکود شدید بازار مسکن

رکود شدید بازار مسکن

رکود شدید بازار مسکن

به گزارش مهندسان شهر:

تعداد معاملات مسکن تهران در شرایطی در اردیبهشت ۱۴۰۰ به کمتر از ۴ هزار واحد سقوط پیدا کرد، که در ماه مشابه در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بین ۱۱ تا ۱۲ هزار و در سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ بین ۱۵ تا ۱۹ هزار واحد بود.
بر خلاف باور رایج عرضه کنندگان مسکن که در گرانی مردم بیشتر خرید می کنند، میانگین ماهانه تعداد فروش مسکن تهران از بیش از ۱۴۰۰۰ واحد در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به  ۱۰۵۰۰ واحد در سال ۱۳۹۷ و  کمتر از ۷۰۰۰ واحد از سال ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ سقوط پیدا کرده است.
نسبت رشد قیمت مسکن به شاخص قیمت کالاها و خدمات ایران در ۲۰ سال گذشته بیش از ۳ برابر است که در صدر جهان قرار  دارد. افزایش شدید بی قاعده و نامتناسب ۶ برابری قیمت ارز و به تبع آن صعود قیمت مسکن منجر به کاهش شدید قدرت خرید مسکن و رکود شدید شده است.
مداخله دولت و بانک مرکزی در حفظ قیمت دلار غیرواقعی (و به تبع آن حفظ حباب قیمت مسکن) که ریشه در منافع شخصی و گروهی دارد، پیامدهای سخت و ناگواری هم برای اقتصاد و مردم و هم برای بخش مسکن درسالهای آینده خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، رکود در بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی است. در سال‌های قبل، از آنجا که بخشی از واحدهای خریداری شده از سوی متقاضیان برای جبران مبلغ کسری خرید واحد موردنظر به بازار اجاره با شرایط رهن کامل یا ترکیبی از رهن و اجاره عرضه می‌شد، در نتیجه بخشی از نیاز مستاجران در بازار زمستانی اجاره به واحد مسکونی تامین می‌شد. اما به دنبال افزایش عمق رکود در بازار معاملات خرید و فروش مسکن طبیعتا عرضه واحدهای مسکونی به بازار اجاره کاهش یافته است.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید