ساخت یک میلیون خانه در سال واقع‌بینانه نیست

  • صفحه اصلی
  • ساخت یک میلیون خانه در سال واقع‌بینانه نیست
ساخت یک میلیون خانه در سال واقع‌بینانه نیست

ساخت یک میلیون خانه در سال واقع‌بینانه نیست

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تولید یک میلیون خانه در سال نیاز به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد گفت: کل بودجه عمرانی دولت کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ لذا صحبت از طرح‌های بزرگ مقیاس مسکن در حد شعار خواهد بود و قابلیت تحقق ندارد.

🖊مهدی سلطان محمدی درباره طرح مجلس و دولت برای احداث شش میلیون واحد مسکونی طی شش سال اظهار کرد: این برنامه هنوز مصوب نشده و طبیعتاً تا اجرا نیاز به چکش‌کاری‌های زیادی دارد اما این برنامه با آرزوها و آرمان‌های ما متفاوت است.

🔵ساخت یک میلیون مسکن حداقل 250 هزار میلیارد تومان سرمایه می خواهد

🖊وی افزود: اگر حتی هزینه زمین و عوارض را حذف کنیم احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی 75 متری دست کم به 250 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. این را با حجم کل بودجه عمرانی دولت که زیر 50 هزار میلیارد تومان است مقایسه کنید. دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، کاهش صادرات و رکود ناشی از کرونا دچار کمبود منابع شده و نوساناتی که در بازارهای مسکن، بورس، ارز و طلا می‌بینیم در واقع انعکاسی از خشکی منابع دولتی است.

🖊 این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این که در کلان شهرها زمین چندانی برای ساخت مسکن وجود ندارد تصریح کرد: دولت مجبور است به اطراف شهرها برود که بحث آماده‌سازی و زیرساخت‌ها را خواهد داشت؛ لذا در خوشبینانه‌ترین حالت معادل همین 250 هزار میلیارد تومان را باید خرج زیرساخت‌ها کند. چنین منابعی موجود نیست؛ پس نباید شعارهایی مثل احداث یک میلیون خانه در سال بدهیم که امکان تحقق آن وجود ندارد.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید