ساماندهی مشاوران املاک برگ برنده بازار مسکن است؟

  • صفحه اصلی
  • ساماندهی مشاوران املاک برگ برنده بازار مسکن است؟
ساماندهی مشاوران املاک برگ برنده بازار مسکن است؟

ساماندهی مشاوران املاک برگ برنده بازار مسکن است؟

اختصاصی مهندسان شهر: واسطه های ملکی از گذشته تا به امروز نقش بسزایی در بازار مسکن ایفا می کنند.از این رو وزیر تازه نفس راه و شهرسازی یکی از وعده‌هایش قبل از گرفتن رای اعتماد، ساماندهی بنگاه‌های مشاوران املاک بود و حال پس از گذشت چند ماه هنوز مشاوران املاک ساماندهی نشده اند، که این خودروهای بسی تامل دارد.

گفتنی است که ساماندهی مشاوران املاک به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند در قیمت‌گذاری مسکن و ساماندهی این بازار پرتنش نقش بسزایی داشته باشد هر چند بنا به گفته برخی از کارشناسان این طرح با مخالفان بسیاری همراه خواهد بود.


قیمت گذاری دستوری تعرفه خدمات ملکی


همان گونه که میدانیم در طرح مورد بحث به قیمت‌گذاری دستوری تعرفه خدمات ملکی اشاره شده است اما باید به این نکته توجه داشت که این روش نخ نما شده نه تنها نمی تواند عاملی برای کنترل قیمت مسکن باشد بلکه در گرانی زیرپوست بازار مسکن نیز نقش بسزایی را ایفا خواهد کرد.

از سوی دیگر باید یادآور شد که واقعی سازی کمیسیون ملکی یعنی همان طرحی که در کمیسیون عمران چشم انتظار تصویب است می تواند نقش بسزایی در تعادل قیمت مسکن داشته باشد چرا که از این طریق به راحتی نرخ دستمزد بنگاه های ملکی مشخص خواهد شد و در صورت هر گونه تخطی به راحتی می توان این مهم را پیگیری کرد.

افزایش قیمت مسکن در سایه بالا بودن تعرفه های بنگاه های ملکی


پر واضح است که یکی از مهمترین دلایل گرانی کاذب مسکن را می توان در بالا بودن تعرفه‌های بنگاه‌های مشاوران املاک  جستجو کرد از این رو طبق گفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ساماندهی نحوه فعالیت بنگاه های معاملاتی و همچنین نظارت بر این روند می‌تواند نقش بسزایی در کنترل بازار مسکن داشته باشد.
در پایان باید یادآور شد که طرح ساماندهی واسطه های ملکی هر چند در ظاهر کامل و کارشناسی شده به نظر می رسد اما هنوز به زوایای پنهان آن چندان توجه نشده است که این خود می‌تواند نقش بسزایی در شکست طرح موردبحث داشته باشد.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید