عدم‌ استقبال گلستانی‌ها از طرح مسکن ملی

  • صفحه اصلی
  • عدم‌ استقبال گلستانی‌ها از طرح مسکن ملی
عدم‌ استقبال گلستانی‌ها از طرح مسکن ملی

عدم‌ استقبال گلستانی‌ها از طرح مسکن ملی

به گزارش مهندسان شهر، رشد قیمت مسکن در دولت تدبیر و امید به‌ویژه در دوره چهارساله دوم، سبب گرانی بی‌سابقه مسکن شد و امید بسیاری از مردم را برای خانه‌دار شدن ناامید کرده است.

قیمت مسکن اکنون در برخی از مناطق شهر گرگان به بیش از 35 میلیون تومان رسیده است. متوسط نرخ خرید و فروش مسکن در شهر گرگان بین 13 تا 16 میلیون تومان است و خرید یک خانه حدوداً 80 متری نزدیک به یک‌میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، این البته درباره خانه‌هایی است که چند سال از زمان ساخت آنها گذشته است وگرنه در واحدهای نوساز قیمت بالاتر است. قیمت بالای مسکن سبب شده است تعداد فروشنده‌ها بیشتر شود اما خبری از خریدار نباشد.

براساس آمارهای مربوط به سرشماری سال 95، حدود یک‌میلیون نفر از مردم استان ساکن شهرها و 850 هزار نفر در روستاها سکونت دارند. حدود 300 هزار خانوار در شهرهای زیر 100 هزار نفر استان سکونت دارند و طبق نتایج سرشماری، 183 هزار خانوار در شهرها مالکیت دارند، 89 هزار خانواده مستأجر هستند و وضعیت حدود 26 هزار خانوار اظهار نشده است.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد حدود 35 هزار خانوار مستأجر در شهرهای استان در دهک‌های یک تا هفت هستند که باید برای تأمین مسکن آنها کاری کرد.

در دولت نهم و دهم با اجرای طرح مسکن مهر، بسیاری از واجدان شرایط با قیمت‌های اندک صاحب خانه شدند و حالا همان خانه‌هایی که خیلی‌ها به ساخت آن خرده می‌گرفتند، یک سرمایه برای ساکنان آن به‌حساب می‌آید ضمن اینکه آگهی‌های خرید و فروش قیمت واحدی که در نهایت 40 تا 50 میلیون تومان برای صاحب آن هزینه داشت اکنون با قیمت‌های 700 و 800 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

سیاست اشتباه دولت در حوزه مسکن، سبب شده است رکودی در بخش ساخت‌وساز مسکن به وجود بیاید و صنعت ساختمان در سال‌های اخیر متأثر از این سیاست‌های نادرست، متحمل خسارت‌های فراوان شود.

در سال پایانی دولت دوازدهم و در اقدامی که از آن نوشداروی پس از مرگ عنوان می‌شود، طرح ملی مسکن کلید خورد، طرحی که با هزینه‌های تمام‌شده بالای آن سبب شد ابتر بماند و مردم هم از آن استقبالی نکردند.

در گلستان هم به‌رغم اینکه سهمیه حدود پنج هزار واحدی پیش‌بینی شد اما عدم استقبال شهروندان سبب شد امیدی به طرح ملی مسکن نباشد و حالا با وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی، بسیاری از مستأجران به آینده امیدوار شده‌اند.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید