فرونشست سالانه ۳۶ و ۱۷ سانتیمتری در تهران و اصفهان

  • صفحه اصلی
  • فرونشست سالانه ۳۶ و ۱۷ سانتیمتری در تهران و اصفهان
فرونشست سالانه ۳۶ و ۱۷ سانتیمتری در تهران و اصفهان

فرونشست سالانه ۳۶ و ۱۷ سانتیمتری در تهران و اصفهان

به گزارش مهندسان شهر:

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه در ایران از ۶۰۸ دشت موجود بیش از ۳۰۰ دشت ممنوعه هستند، گفت: پدیده فرونشست در اصفهان تا ۱۷ سانتیمتر و در تهران ۳۶ سانتیمتر در سال مشاهده شده است.

رییس سازمان زمین شناسی با بیان اینکه فرونشست باعث ایجاد بحران‌های امنیتی برای کشور خواهد شد، یادآور شد: خشکسالی باعث مهاجرت افراد از جنوب به شمال کشور و خالی از سکنه شدن بخش‌های بزرگی از کشور می‌شود و در آمارها مشاهده می‌شود که از 4 میلیمتر فرونشست در اتحادیه اروپا به عنوان بحران یاد می‌شود، در حالی که در اصفهان تا  17 سانتیمتر و در تهران 36 سانتیمتر در سال مشاهده شده است.

رییس سازمان زمین شناسی با بیان اینکه فرونشست باعث ایجاد بحران‌های امنیتی برای کشور خواهد شد، یادآور شد: خشکسالی باعث مهاجرت افراد از جنوب به شمال کشور و خالی از سکنه شدن بخش‌های بزرگی از کشور می‌شود و در آمارها مشاهده می‌شود که از ۴ میلیمتر فرونشست در اتحادیه اروپا به عنوان بحران یاد می‌شود، در حالی که در اصفهان تا  ۱۷ سانتیمتر و در تهران ۳۶ سانتیمتر در سال مشاهده شده است.

وی با بیان این‌که فرونشست به صورت نقطه‌ای رخ می‌دهد و نقاط مختلف متفاوت است، افزود: باید توجه داشت که طی ۴۰ سال آینده درجه حرارت کشور ۲.۶ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت که این موضوع نیاز بیشتر کشور را به منابع آبی بیشتر می کند.

شهیدی با بیان این‌که از سال ۱۳۴۷ اولین فرونشست دشت کشور در دشت رفسنجان در کرمان اتفاق افتاد، گفت: بحران در دشت مهیار به قدری زیاد شده که کشاورزان به استفاده از چاه‌های آب کارست که برای آب شرب استفاده می‌شود، روی آورده‌اند که نیازمند تدوین سیاست‌گذاری‌های مناسب و آمایش سرزمین و طرح جامع برای اصفهان است.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید