مناطقی از تهران در بهار امسال «قطب شمال» بازار مسکن شده است

  • صفحه اصلی
  • مناطقی از تهران در بهار امسال «قطب شمال» بازار مسکن شده است
مناطقی از تهران در بهار امسال «قطب شمال» بازار مسکن شده است

مناطقی از تهران در بهار امسال «قطب شمال» بازار مسکن شده است

به گزارش مهندسان شهر:

 مناطقی از تهران در بهار امسال «قطب شمال» بازار مسکن شده است. نبض معاملات ملک در ۵ منطقه اول و همچنین غربی‌ترین نقطه شهر بیش از ۲۵درصد نسبت به ماه پایانی سال گذشته افت کرده است.

 در این مناطق، افت قیمت‌ها نیز طی دو ماه اول امسال سنگین‌تر از سایر مناطق گزارش شده است. نتایج رصد «مناطق پیشران» در ریزش قیمت مسکن، سه پیام دارد که مهم‌ترین آن جهت‌گیری معکوس خریدار و فروشنده در بازار است. وضعیت پساجهش، ریسک احتکار آپارتمان را دست‌کم در «سردترین مناطق بازار ملک» بالا برده است.


 

مقایسه نبض معاملات مناطق یک تا پنج به‌عنوان قطب شمال بازار مسکن شهر تهران در پایان اردیبهشت نسبت به اسفندماه حاکی است در بازه دوماهه مذکور حجم معاملات در این مناطق 26درصد افت کرده است. تنها در منطقه یک به‌عنوان گران‌ترین و لوکس‌ترین منطقه بازار مسکن، میزان افت تعداد معاملات مسکن در دو ماهه مذکور 28 درصد بوده و این درحالی است که در مناطق 9 تا 20 تهران (نیمه‌جنوبی شهر) میزان افت معاملات در همین بازه زمانی دوماهه، 19 درصد بوده است. به این ترتیب میزان افت معاملات در قطب شمال بازار مسکن که خرید و فروش در آن محدوده وارد فاز انجماد شده، هفت واحد درصد بیشتر از میزان کاهش معاملات در نیمه جنوبی شهر طی دو ماه فروردین و اردیبهشت بوده است. مقایسه تغییرات قیمتی در بازه دوماهه اخیر از پایان اسفند 99 تا پایان اردیبهشت 1400 که آمارهای رسمی آن منتشر شده است نیز نشان می‌دهد که در این بازه زمانی تغییرات قیمتی منطبق با پیش‌بینی‌ها به شکل «افت» منعکس شده است. اما در شرایطی که میزان افت قیمت مسکن در کل معاملات انجام‌شده در سطح شهر تهران طی دوماهه مذکور پنج درصد بوده است، در قطب شمال بازار (مناطق یک تا پنج) که در فاز نزدیک به انجماد مطلق معاملات قرار گرفته‌اند، میزان تغییرات قیمتی منفی 5/ 7 درصد بوده است. در واقع شدت افت قیمت در این مناطق به‌مراتب بیشتر از نیمه جنوبی شهر است. تنها در منطقه یک پایتخت میزان افت قیمت در دوماهه فروردین و اردیبهشت 12 درصد بوده و این درحالی است که میزان کاهش قیمت در این مدت در نیمه جنوبی شهر (مناطق 9 تا 20) 8/ 1 درصد بوده است.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید