منتظر ریزش قیمت مسکن باشیم؟

منتظر ریزش قیمت مسکن باشیم؟

منتظر ریزش قیمت مسکن باشیم؟

به گزارش مهندسان شهر، بازار مسکن یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور به شمار می رود که در چند سال گذشته با چالش های مهم و مشکلاتی از جمله کاهش تولید و افزایش قیمت روبه رو شده است و همین امر باعث شده قدرت خرید مسکن در بین بسیاری از متقاضیان بسیار کمتر شود.

نوسازی بافت های فرسوده، تکمیل واحدهای مسکن مهر، تکمیل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی، افزایش وام خرید، تولید مسکن و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی همگی اهمیت مسکن در رشد اقتصادی را نشان می دهند.

بررسی های آماری در خصوص شاخص های بخش مسکن حاکی از این است که این بخش، سهم قابل توجهی در اقتصاد خانوار و شاخص های کلان اقتصادی دارد به گونه ای که حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود ۱۳ درصد از اشتغال کشور مربوط به بخش مسکن است.

داشتن مسکن مناسب همواره یکی از دغدغه های خانوارها در ایران بوده که منجر به افزایش کرامت انسانی و همچنین منجر به تسهیل در شرایط ازدواج  می شود.

در هیچ جای دنیا  بهبود مسکن و شهرسازی بدون استفاده از ابزارهای تأمین مالی، مالیاتی، فرهنگ سازی، محدودیت ها و فرصت های قانونی انجام نشده  و تجربه نشان داده که برای حل مشکلات اساسی مسکن باید نگاه فرا بخشی به این موضوع از منظر حکمرانی مسکن داشته باشیم.

وضعیت کنونی بازار مسکن به چه شکل است؟

طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده و دیگر نیاز واقعی افراد به مسکن تنها مولفه تعیین کننده در این حوزه نیست.

از سوی دیگر نسبت خانه های خالی به کل موجودی واحدهای مسکونی کشور ١١ درصد است که نشان می دهد از هر ١٠ خانه در کشور، حداقل یکی خالی است.

کاهش تولید سالیانه مسکن از متوسط ٧٧٠ هزار واحد در سال ١٣٩٢ به متوسط سالیانه حدود ۴٠٠ هزار واحد جای بسی تامل دارد.

عدم تأمین نیاز سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کل کشور  طی سال های ۹۶  تا کنون ،کاهش  پوشش دهی تسهیلات بانکی از هزینه مسکن و سهم بسیار کم بخش مسکن از تسهیلات بانکی  و افزایش شاخص طول دوره انتظار مسکن از سال از ١٥ سال به ٣١ سال و همچنین  افزایش سهم مسکن از سبد هزینه خانوار در سال های ١٣٧١ تا ١٣٩٩ از ٢٨درصد به ٣٧ درصد، افزایش سهم مستأجران شهری طی سال های۶۵ تا ۹۵ از ١٨ درصد به ٣٧ درصد از جمله مواردی است که باید در این دوره به تمامی این بخش ها نگاه ویژه ای شود.

براساس این گزارش برای بهبود وضعیت کنونی بخش مسکن باید همکاری تمامی بخش ها در دستور کار قرار گیرد، از سوی دیگر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی از جمله سازندگان و انبوه سازان هم باید در این دوره بیش از گذشته اجرایی شود.

در حال حاضر بهبود وضعیت بازار اجاره و کاهش و یا حداقل تثبیت قیمت مسکن از مهم ترین دغدغه های حوزه مسکن برای بسیاری از خریداران خانه در کشور است.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید