مهندس سعیدیان در گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر: شناسنامه فنی نیاز تمام ساختمان‌ها است

  • صفحه اصلی
  • مهندس سعیدیان در گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر: شناسنامه فنی نیاز تمام ساختمان‌ها است
مهندس سعیدیان در گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر: شناسنامه فنی نیاز تمام ساختمان‌ها است

مهندس سعیدیان در گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر: شناسنامه فنی نیاز تمام ساختمان‌ها است

نقل از  روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران:

سعید سعیدیان، رئیس  سازمان،  در برنامه گفتگوی خبری ۱۸:۳۰ دیشب شبکه خبر حاضر و  بابیان اینکه شناسنامه فنی ملکی ساختمان، سندی است که مشخصات ساختمان، ابعاد، اندازه، مصالح به‌کاررفته و تمام افرادی که در فرآیند ساخت بنا حضور داشتند را معرفی می‌کند، گفت: کسانی که می‌خواهند اطلاعاتی درباره ملکی کسب کنند، حتماً باید شناسنامه فنی ملکی را مطالبه کنند.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان و شهرداری تهران تشریح کرد:  به‌تازگی با همکاری‌های متولیان امر، شرایط برای صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان بهتر شده و در نظر داریم شرایط را برای برخوردار شدن همه ساختمان‌ها فراهم کنیم.
وی با اشاره به تاریخ قانون نظام‌مهندسی و مغفول ماندن بخشی از این قانون در این سال‌ها  عنوان نمود:حدود ۴ سالی می‌شود که پیگیر موضوع شناسنامه فنی ملکی ساختمان هستیم و در این مدت سعی شده که حضور سازنده  دارای صلاحیت یعنی کسی که صاحب پروانه مورد تائید وزارت راه و شهرسازی باشد الزامی باشد و بدون حضور این فرد شناسنامه صادر نشود.
سعیدیان ادامه داد: یکی از دلایل طرح شناسنامه فنی ملکی این است که تمام عوامل مؤثر در ساخت یک ساختمان ثبت و ضبط شود تا اگر مشکلی پیش آمد، بتوانیم با عوامل مؤثر برخورد قانونی کنیم.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران گفت: البته ما در شهر تهران سازنده‌های خوبی داریم، اما به دلیل اینکه پروانه مورد تائید وزارت راه و شهرسازی را ندارند ازنظر قانونی می‌توان گفت این افراد صلاحیت ندارند و امکان ثبت‌نام آن‌ها در اطلاعات شناسنامه فنی ملکی ساختمان وجود ندارد.
روانشاد نیا، کارشناس مسکن مهمان دیگر برنامه گفت: قطعاً یکی از اهداف تهیه شناسنامه فنی ساختمان، بهره‌برداری بهتر از ساختمان است و اگر بخواهیم در حوزه ساخت‌وسازها آسیب‌شناسی کنیم نسبت به اجرا، ما در کشورمان از نبود یک قانون جامع ساخت‌وساز رنج می‌بریم.

روانشاد نیا ادامه داد: شاید یکپارچه نبودن بین قوانین و مقررات حوزه ساخت یکی از علل بنیادین این موضوع باشد که در کنار علت‌های مدیریتی در دوره‌های مختلف دامن زده باشد.

مهدی صالحی، مدیرکل معماری و شهرسازی شهرداری تهران هم در این برنامه گفت: شناسنامه فنی ساختمان و ملکی یک محصول فرآیند محور است، یعنی در طول فرآیند ساخت، دفترچه‌های اطلاعاتی ملکی باید پر شود و از روی آن دفترچه‌ها، نوع محصولات بیان، عوامل اجرایی مشخص و نقشه‌ها پیوست می‌شود و درنهایت منطبق با این مشخصات فنی ملک صادر می‌شود و اگر هریک از عوامل تشکیل‌دهنده شناسنامه فنی ملکی به‌درستی فراهم نباشد، شناسنامه فنی ملکی صوری خواهد بود.
وی زمان ازسرگیری  صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان‌ها را از ابتدای دی‌ماه  اعلام کرد.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید