مهندسان شهر به بررسی اهمیت بورس املاک می‌پردازد

  • صفحه اصلی
  • مهندسان شهر به بررسی اهمیت بورس املاک می‌پردازد
مهندسان شهر به بررسی اهمیت بورس املاک می‌پردازد

مهندسان شهر به بررسی اهمیت بورس املاک می‌پردازد

به گزارش مهندسان شهر:

کاهش تنش های بازار مسکن از طریق بورس املاک
مهندسان شهر گروه مسکن: از چند ماه قبل زمزمه‌های راه‌اندازی بورس املاک به گوش می‌رسد بورسی که با اما و اگرهای متعددی همراه است.
گفتنی است که بنا به اظهار نظر کارشناسان، بورس‌ املاک می‌تواند جان تازه‌ای به حوزه ساخت و ساز کشور دهد. بدین معنا که از این طریق به راحتی می‌توان سرمایه‌های خرد را به پروژه های نیمه تمام اختصاص داد اتفاقی که در صورت تحقق می تواند حسن ختام بسیاری از پروژه های نیمه کاره شود، چرا که امروزه متاسفانه به دلیل نبود سرمایه بسیاری از پروژه ها در حوزه ساخت و ساز تعطیل و یا نیمه تعطیل شده‌اند که این خود از نظر اقتصادی می‌تواند بار مالی سنگینی را به دنبال داشته باشد.هر چند در این فرصت باید متذکر شد که تعطیلی پروژه های عمرانی می تواند عاملی برای کاهش آمار اشتغال نیز باشد چراکه تعداد قابل توجهی از افراد به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در پروژه‌های عمرانی مشغول به فعالیت هستند. از این رو در صورت تعطیلی شاهد بالارفتن آمار بیکاری نیز خواهیم که این مهم نیز می‌تواند در وخیم شدن شرایط اقتصادی حاکم بر کشور تاثیرگذار باشد.
به طور کلی باید در نظر داشت که عدم تأمین منابع مالی پروژه های عمرانی خود عاملی برای تعمیق رکود تورمی در بازار مسکن شده است. به گونه‌ای که طی سال های گذشته شاهد افزایش آسانسوری نرخ مسکن در این بازار پر طرفدار بودیم. روندی که گویا از کنترل مسئولان امر خارج شده است، چرا که طرح های خام و غیر کارشناسی شده چند سال گذشته در حوزه مسکن خود گویای این ادعا است. بنابراین با تأسیس بورس املاک و مستغلات شاید به‌توان انتظار داشت که آرامش بار دیگر به بازار مسکن بازگردد. البته در این مجال باید خاطر نشان کرد که مشکلات بازار مسکن تنها متوجه تأمین ابزارهای مالی نیست بلکه اعمال سیاستهای غلط هم در ایجاد آشفتگی بازار مورد بحث نیز تاثیرگذار بوده است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که تنها از طریق بورس املاک تمام مشکلات پیش روی حوزه مسکن در کوتاه مدت به وادی فراموشی سپرده شود.
بورس املاک جان تازه‌ای به طرح پیش فروش می دهد
همان گونه که می دانیم طی سال‌های گذشته طرح پیش فروش مسکن بنا به دلایل متعددی چندان متقاضی نداشت چرا که از این طریق شاهد افزایش کلاهبرداری و سوء استفاده‌های مالی بودیم که این عاملی برای موفق نبودن طرح پیش‌فروش مسکن بود اما این در حالی است که انتظار می رود با راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات شاهد افزایش شفافیت در بازار مسکن باشیم. به گونه‌ای که از این وادی طرح پیش فروش مسکن جان تازه ای به خود بگیرد چراکه تجربه نشان داده است که مشخص بودن داد و ستد و روند اجرای پروژه می تواند عاملی تاثیرگذار برای افزایش گرایش خریداران به طرح پیش فروش مسکن باشد اتفاقی که در صورت تحقق می‌تواند در تعدیل قیمت مسکن نیز موثر واقع شود.
با نگاهی گذرا به بازارهای سرمایه در تمام کشورهای دنیا به راحتی می توان به این مهم دست یافت که بورس املاک نمونه دیگری ندارد از این رو اعمال قوانین و مقررات جامع و سخت‌گیرانه می‌تواند نقش تاثیر گذاری در راه اندازی و ادامه داشتن این بورس ایفا کند، چرا که در درجه اول مسکن در ایران است که به عنوان یک کالای سرمایه ای شناخته شده، بنابراین برای اینکه بورس املاک جان تازه ای به صنعت ساختمان دهد نیازمند نظارت هرچه بیشتر از سوی مسئولان بلند مرتبه خواهد بود چرا که رها کردن این بورس خود می تواند فاجعه دیگری را به بازار مسکن تحمیل کند.
در پایان باید خاطرنشان کرد بورس املاک شاید در ظاهر ناجی بازار مسکن باشد اما چه تضمینی وجود دارد که سرمایه های خرد مردم باعث افزایش سرمایه برخی از افراد نشود چرا که حضور مسکن در بورس تجربه چندان خوشایندی ندارد به عنوان مثال چند سال گذشته صندوق مسکن و ساختمان راه اندازی شد طرحی که موفقیت چندانی را به همراه نداشت همچنین باید یادآور شد که با توجه به اینکه مسکن یک کالای مصرفی نیز تلقی می شود چگونه می توان آن را در بورس عرضه کرد آیا این اتفاق مصداق بارز به نام مردم به کام دولت نخواهد بود؟


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید