نادیده گرفتن دانش مهندسان ایرانی توسط مهدی چمران

  • صفحه اصلی
  • نادیده گرفتن دانش مهندسان ایرانی توسط مهدی چمران
نادیده گرفتن دانش مهندسان ایرانی توسط مهدی چمران

نادیده گرفتن دانش مهندسان ایرانی توسط مهدی چمران

نادیده گرفتن دانش مهندسان ایرانی توسط مهدی چمران

مهندس مهدی چمران در سی‌و‌چهارمین جلسه‌ی شورای شهر تهران که با سالگرد زلزله‌ی بم همزمان بود در نطق پیش از دستور خود فرمود: زلزله‌ی بم، زلزله‌ی شدیدی بود و خرابی‌هایی که به بار آورد عجیب و تکان دهنده بودند. امیدوارم از آن درس عبرت بگیریم و هرچه بیشتر در مقاوم سازی ساختمان‌ها بکوشیم و بدانیم اگر زلزله‌ای رخ بدهد با کسی شوخی نخواهد داشت و خرابی‌های وحشتناک به دنبال خواهد داشت.

ایشان با تأکید بر این که باید از این حادثه درس عبرت گرفت گفت: به ویژه در شهری هم‌چون تهران که چند گسل مهم داریم و روی این گسل‌ها ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته شده است. امیدواریم از این به بعد به آن ارتفاع ساخت‌وساز نشود چرا که آمادگی چنین زلزله‌هایی را ندارند. درست است در دنیای امروز روی خطوط زلزله نیز ساختمان می سازند اما ساختمانی که ما می‌سازیم با آن‌ها کاملاً متفاوت است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: آن‌چه که انتظار داریم رخ نداده و اگر خدای نکرده زلزله ای با درجات بالا در تهران اتفاق افتاد معلوم نیست چه خواهد شد و اصلاً قابل پیش‌بینی نیست.  ترافیکی که به وجود می‌آید و راهبندان‌هایی که بر اثر ریزش ساختمان‌ها به وجود خواهد آمد معلوم نیست چه بلایی سر مردم خواهد آورد و باید محکم و درست و حسابی شده بسازیم و قبل از وقوع حوادث جلوگیری کنیم تا دچار خسران بزرگ نشویم.

در ادامه‌ی صحبت‌های ایشان قابل ذکر است که اگر شهرداری و سازمان‌های مربوطه در راستای فرهنگ‌سازی صنعت ساختمان برای حرکت به سمت ساختمان سازی‌های نوین کوتاهی نمی‌کردند و در این مسیر ساختمان سازی به روش‌های قدیمی مانند بتن و فلز را با روش‌های نوینی مانند قاب بندی فولادی سبک (LSF) حمایت می‌کردند حال ساختمان سازی به خصوص بلندمرتبه سازی اوضاع بهتری داشت.

باتوجه به شرایط کنونی صنعت ساختمان و نیاز روز افزون مردم به مسکن این که بخواهیم جلوی صنعت بلندمرتبه سازی را بگیریم صرفاً پاک کردن صورت مسئله است. در صورتی که می‌توان با کمی تلاش و تغییر در روش‌های ساختمان سازی و سوق دادن آن به سمت روش‌های نوین به راحتی می‌توان از این صنعت حمایت کرد.

توجه داشته باشید که سازه‌های LSF مقاومت بالایی در مقابل زلزله دارند در کنار آن استفاده از این سازه منجر به سبک سازی ساختمان می شود در نتیجه عواقب ناشی از زلزله که در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد هم به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

مهندسان شهر

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید