نتایج طرح های پژوهشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تا شش ماه دیگر

  • صفحه اصلی
  • نتایج طرح های پژوهشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تا شش ماه دیگر
نتایج طرح های پژوهشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تا شش ماه دیگر

نتایج طرح های پژوهشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تا شش ماه دیگر

نقل از پایگاه خبری مهندسین نیوز:

اقای محمد فروغی، درباره ی اقدامات پژوهشی سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: با اینکه مدت اندکی است که از اضافه شدن واحد پژوهش و ترویج به کمیته آموزش سازمان میگذرد ولی بودجه بسیاری خوبی برای این واحد در مجمع تصویب شد  که امیدواریم بتوانیم در مسیر توسعه صنعت ساختماناقدامات بسیار بزرگی را انجام دهیم.
ایشان با توجه به این که طرحهای پژوهشی از سوی کمیسیونهای تخصصی به سازمان یا برعکس یعنی از سازمان به کمسیون های ارائه میشود، بیان کرد : در حال حاضر ۵ پروژه از طرف کمیسیون عمران به واحد پژوهش ارائه شده که مهم‌ترین آنها طرح اقا ی دکتر میرجلیلی است.
فروغی تصریح کرد: این طرح که شامل چک لیست جامعی از لحظه طراحی تا آخرین لحظه نظارت بر سازه های بتن آرمه را در برمی گیرد برای اولین بار در کشور ارائه شده و میتواند مورد استقبال متخصصان داخل و خارج استان در رشته های مختلف این سازه ها قرار گیرد.
وی در تشریح این طرح، تصریح کرد: این طرح در قالب یک نرم افزار طراحی شده که عمده مبحث آن در مورد طراحی و کنترل طراحی است که در اختیار طراحان قرار گرفته و زمانیکه یک طراح میخواهد دفتر محاسبات را تحویل دهد این نرم افزار بصورت هوشمند سوالات مربوطه را چِک کرده و اگر تناقضی مشاهده کند اخطار داده و اشتباهات طراح را گوشزد میکند و طراح پس از رفع ایراد میتواند چک لیست را تکمیل کند.
نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، مزیت این چک لیست را راحت کردن کار برای کنترل کنندگان نقشه دانست و افزود: این چک لیست راهنمایی خوبی در این زمینه بوده و نقشه را دقیق بررسی می
کند که قطعا میتواند در مرحله نظارت هم کاربرد داشته باشد، بنابراین پس از نهایی شدن این نرم افزار دوره آموزشی آن را برای طراحان و کنترل کنندگان نقشه برگزار خواهیم کرد.
وی گفت: احتمالا این نرم افزار به عنوان اولین طرح پژوهشی کمیسیون عمران تا اواخر آذر ماه یا اوایل دی ماه تحویل سازمان خواهد شد.
نماینده هیات مدیره در کمیته پژوهش سازمان، درادامه به طرح پژوهشی دکتر پورحسینی در مورد چک لیستی سازه های نگهبان اشاره کرد و افزود: این چک لیست شامل ضوابط کلی در رابطه با سازه های نگهبان است که در گود برداری ها به ویژه گودبرداری در ساختمان های بلند مرتبه اهمیت دارد و میتوانند مانع از بروز خطرات فرو ریزی ساختمانهای اطراف برای همسایگان و کارگران پروژه ها شده و جلوی تلفات جانی در این زمینه را بگیرد.
وی ادامه داد: یک طرحی توسط دکتر حاجتیان در زمینه ژئوتکنیک و مکانیک خاک مناطق استان انجام شده که منجر به پهنه بندی زمین های شهر و ثبت مشخصات آنان خواهد شد، هم‌چنین طرحی مشابه طرح میرجلیلی توسط رحیمی در رابطه با ساختمانهای فلزی ارائه شده که بنظر میرسد نتایح تمامی این طرح ها تا ۶ ماه آینده مشخص خواهد شد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، در بخش دیگری از اظهاراتش به ارائه طرحی از طرف کمیسیون عمران در مورد چک لیست ساختمانهای بنایی در استان اشاره کرد و گفت: این طرح که از سوی کمیسیون عمران به مهندس جلالیان ارجاع شده مشابه چک لیست ساخت و ساز بنایی است و به علت اینکه معمولا در این مورد، ضوابط به درستی رعایت نمی گردد و چک لیستها هم جامع و بروز نیستند در حال بررسی است، اما این طرح از طرحهای مصوب سازمان نبوده و توسط کمیسیون عمران و با مشورت گروه در حال انجام است.
وی گفت: قطعا این طرح نسبت به سایر طرح هایی که در کشور در حال تدوین است سرآمدتر بوده و مورد استقبال استانهای دیگر هم قرار خواهد گرفت.
وس در رابطه با طرحهای پژوهشی انجام شده در سازمان بیان کرد: طرح آقای دکتر زینی با موضوع مقاوم سازی خشت و سازه خشتی نیز در سال گذشته پایان یافته و پس از دفاع نهایی، تحویل سازمان شده است.
نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد در خاتمه از کلیه مهندسان صنعت ساختمان در رشته های ۷ گانه تحت پوشش نظام مهندسی درخواست کرد ایده های خود را در راستای گره گشایی از مشکلات این صنعت و ارتقای آن به این سازمان ارائه دهند.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید