وعده دولت برای ساخت مسکن تورم زا است؛ مسئولان مراقب باشند

  • صفحه اصلی
  • وعده دولت برای ساخت مسکن تورم زا است؛ مسئولان مراقب باشند
وعده دولت برای ساخت مسکن تورم زا است؛ مسئولان مراقب باشند

وعده دولت برای ساخت مسکن تورم زا است؛ مسئولان مراقب باشند

به گزارش مهندسان شهر، مسکن همیشه دغدغه دولت‌ها بوده است دولت دوازدهم اما سعی داشت تا ابتدا از مسکن مهر احمدی نژاد که قصدش ساخت خانه ارزان قیمت برای مردم بود، تبری بجوید و در ابتدا نیز اعلام می‌کرد که بخشی از گرانی مسکن به خاطر همین عرضه بیش از اندازه مسکن محسوب می‌شود.

البته دولت روحانی درست می‌گفت چرا که مسکن سازی دولتی به ارتقای تورم منجر می‌شود اما مشکل اینجا است که کمی بعد خود روحانی هم به مسکن ملی روی آورد و تنها نامش را از مهر به ملی تغییر داد و فرق دیگرش هم این بود که برای استان‌ها سهمیه تعیین کرد نه بر حسب متقاضی!

* انبوه سازی و چند نرخی شدن تجربه‌های روشن تورم‌زا
روحانی قبل هم گفته بود که ارز چند نرخی و دو نرخی و … تورم‌زاست و ارز باید تک نرخی باشد این موضوع هم درست است اما به محض اینکه یکسال از ریاست جمهوری‌اش گذشت ارز سه نرخی متداول شد مانند قیمت سوخت و سهمیه که فقط انگار برای دولت‌های دیگر بد بود. از اینها اگر بگذریم موضوع مسکن همیشه نشان داده که دغدغه عظیم دولت‌ها است.

از یک سو اگر دولت‌ها به سمت مسکن دولتی انبوه بروند، تورم زا است از سوی دیگر اگر نروند مردم روز به روز از خانه دار شدن دور می‌شوند و در نتیجه نیاز است که سرمایه‌ها جذب خانه شود. مشکل اما اینجا است که خانه سازی انبوه آنطور که دولت می‌گوید به دلیل عدم پرداخت به موقع به پیمانکاران، بدقولی، زمین‌های نامناسب و دور از شهر برای مسکن ملی و مهر و … جاذبه‌ای برای سرمایه گذاری نیست در نتیجه دولت خودش باید دست به کار ساخت شود و از مردم پول بگیرد.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید