کمبود زمین، چالش طرح اقدام ملی مسکن در لرستان

  • صفحه اصلی
  • کمبود زمین، چالش طرح اقدام ملی مسکن در لرستان
کمبود زمین، چالش طرح اقدام ملی مسکن در لرستان

کمبود زمین، چالش طرح اقدام ملی مسکن در لرستان

 

 به گزارش مهندسان شهر، متقاضیانی که آرزوی خانه دار شدنشان را در گرو اجرای این طرح می‌دانند از یکسو نگران نبود زمین برای اجرای این طرح در شهرشان هستند و از سوی دیگر نوسان قیمت سیمان و تأثیر آن بر قیمت تمام شده ساخت بر  نگرانی آنها افزوده است.
این مشکلی است که متقاضیان مسکن در شهرهای با جمعیت زیر یکصد هزار نفر در لرستان با آن مواجه هستند. متقاضیان می‌گویند راه و شهر‌سازی برای حل مشکل کمبود زمین در نظر داشته واحدهای مسکونی نیمه کاره مسکن مهر در شهرهایی مانند الیگودرز را که متقاضی نداشته تکمیل و به مردم تحویل بدهد که آنها زیر بار نرفته‌اند، اما مسئولان هم می‌گویند درصدد رفع این مشکل از طریق خرید زمین از بخش خصوصی یا افزایش محدوده شهرهای مشکل دار هستند.
«وحید کرم اللهی» مدیرکل راه و شهرسازی لرستان به «ایران» می‌گوید: زمین مهم‌ترین زیرساخت برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن است که ما در برخی از شهرهای لرستان با محدودیت‌هایی در این زمینه مواجه هستیم، البته ما در اجرای این طرح در شهرهای بزرگ استان از جمله بروجرد، خرم آباد و دورود مشکلی نداریم و کار روی روال و به ساخت و ساز رسیده است. وی با اشاره به اینکه در کل استان در مجموع حدود ۱۱ هزار نفر متقاضی واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن هستند، می‌افزاید: در خرم آباد به‌عنوان مرکز استان، اجرای پروژه در سایت ۹۹۰ واحدی که کار ساخت آن به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) سپرده شده و ۲هزار و ۲۰۰ واحدی که در زمین ۴۰ هکتاری به اتحادیه تعاونی‌های مسکن سپرده شده آغاز شده است. در مرکز استان همچنین ۲۵۶ واحدمسکونی نیمه تمام مسکن مهر از طریق طرح اقدام ملی مسکن و البته پس از تکمیل به مردم واگذار خواهد شد که در همه واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن واحدها براساس قرعه کشی که با حضور نمایندگان استانداری، سازمان بازرسی و دادگستری صورت می‌گیرد تعیین می‌شود. در بروجرد و دورود نیز کار برای ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن شروع شده است، اما در ۳شهر استان با مشکل زمین روبه‌رو هستیم. در الیگودرز ۵۷۶ واحد مسکونی مهر نیمه تمام داشتیم که در نظر داریم آنها را تکمیل کنیم و در قالب طرح اقدام ملی مسکن به مردم تحویل بدهیم که استقبالی از آن نشد، اما در رایزنی با نیروی انتظامی ۱۲۸ واحد آن به کارکنان این نیرو واگذار شد و اگر نیروی انتظامی بخواهد بقیه واحد‌ها را نیز تعیین تکلیف خواهیم کرد و به آنها تحویل می‌دهیم. وی البته تصریح کرد:مشکل زمین این شهر تا هفته آینده و با تخصیص ۸ هکتار از اراضی میر شاکی حل خواهد شد.
مشکل زمین کوهدشت نیز با خرید ۱۵ هکتار از زمین های بخش خصوصی و اختصاص بخشی از زمین‌های روستای باباقلی که چسبیده به کوهدشت است حل خواهد شد. نورآباد شهر دیگری است که با مشکل کمبود زمین دولتی روبه‌رو است. وی تأکید می‌کند: در مابقی شهرهای استان مانند پلدختر و ازنا مشکلی برای تأمین زمین مورد نیاز وجود ندارد . وی همچنین در خصوص نگرانی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن به‌دنبال نوسانات قیمت سیمان گفت: واقعیت این است که افزایش ناگهانی قیمت سیمان در مقطعی در کار وقفه ایجاد کرده بود اما با تعدیل قیمت سیمان و رایزنی‌هایی که برای تأمین سیمان مورد نیاز از طریق کارخانه سیمان دورود صورت گرفته جای نگرانی برای مردم وجود ندارد. 
در همین حال «مسعود رضایی» مدیرکل بنیاد مسکن لرستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح می‌کند: ساخت واحدهای طرح ملی اقدام مسکن در شهر‌های با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر بر عهده بنیاد گذاشته شده است و ما در برخی شهرهای استان برای تأمین زمین با مشکلاتی مواجه هستیم.
به گفته وی تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای طرح ملی مسکن در لرستان برعهده راه و شهر‌سازی است.
وی با اشاره به اینکه طرح ملی اقدام مسکن در شهرهای الیگودرز، کوهدشت ونورآباد با کمبود زمین مواجه است، می‌افزاید: در شهرستان کوهدشت با کمبود زمین مواجه هستیم و از سوی دیگر به‌دلیل کمبود اعتبارات تاکنون نتوانسته‌ایم نسبت به خرید زمین هم اقدام کنیم. به گفته وی در شهرستان کوهدشت ۲ هزارو ۲۰۰ نفر متقاضی این طرح بودند که حدود یکهزارو ۵۰۰نفر آنها دارای فرم «ج» سبز (کسانی که قبلاً از امکانات دولتی مانند تسهیلات یارانه دار در بخش مسکن استفاده نکرده باشند) هستند و مشمول طرح می‌شوند.
به گفته وی در شهرستان‌های کوهدشت و نورآباد بیشترین متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن وجود دارند که اتفاقاً در این شهرها مشکل کمبود زمین وجود دارد.
رضایی تصریح می‌کند: الیگودرز نیز شهر دیگری است که با کمبود زمین دولتی در آن مواجه هستیم که نظر راه و شهرسازی این بود  واحدهای مسکونی مهر نیمه ساز تکمیل و به متقاضیان طرح ملی اقدام مسکن داده شود که  مردم استقبال نکردند.
البته مدیرکل بنیاد مسکن لرستان تأکید کرد: برای حل این مشکل رایزنی‌هایی انجام شده که انتظار می‌رود تا ۱۰ روز آینده بخشی از مشکلات رفع شود.
در شهرستان نورآباد نیز با مشکلاتی برای تأمین زمین مواجه بودیم که با الحاق منطقه الفت‌آباد به محدوده شهری این مشکل تا حدودی حل شده است,۶۰۵ نفر در نورآباد متقاضی طرح اقدام ملی هستند. مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به اینکه در الشتر زمین برای ۳۳ نفر تدارک دیده شده و تاکنون هشت نفر متقاضی هستند، می‌افزاید: این پروژه در مرحله اجرای فونداسیون است. در پلدختر نیز با وجود تأمین زمین ۹ نفر متقاضی طرح بودند که در مرحله اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری هستند. در شهرستان ازنا هم فقط ۳۶ نفر متقاضی بودند که زمین برای آنان تأمین شده و در مرحله صدور پروانه هستند.
وی همچنین در خصوص چگونگی اجرای طرح ملی اقدام مسکن در شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر استان گفت: در این شهر‌ها مردم بیشتر تمایل به استفاده از تسهیلات ساخت مسکن روستایی به‌ دلیل نرخ بهره پایین این تسهیلات دارند و به همین دلیل از طرح اقدام ملی مسکن استقبالی نمی‌شود.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید