فضای سبز

فضای سبز

فضای سبز

فضای سبز

هرروز ساعت‌های زیادی را به وقت‌گذرانی در مکان‌ها یا موقعیت‌هایی اختصاص می‌دهیم که آرامش ذهن و روانمان را تامین می‌کنند؛ یکی از محبوب‌ترین این موقعیت‌ها، فضای سبز و چشم‌اندازهای به دور از ماشین و خیابان است؛ فضای سبز نقش خیلی مهمی در آرامش شهرنشین‌ها دارد. وقتی که به کلمه فضای سبز فکر می‌کنیم، سوالات زیادی از ذهنمان عبور می‌کند که دوست داریم برای آن‌ها جواب مناسبی پیدا کنیم. سوال‌هایی مثل اینکه فضای سبز اصلا چه فضایی است یا فضای سبز چه فایده‌ای برای ما دارد. اکثر مردم تصور می‌کنند که فضای سبز تنها مربوط به شهرداری است در صورتی که چنین چیزی نیست.

 

فایده‌ی فضای سبز

جلوگیری از آلودگی هوا

مهم‌ترین نقش فضای سبز، کم کردن آلودگی هوا و کمک به یک تنفس سالم است؛ ریه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن، نقش تامین اکسیژن را دارند. آلودگی هوا، میزان اکسیژن موجود در هوای شهرها را کم می‌کند و باعث مشکلاتی نظیر:خستگی دائمی، کرختی و خواب نامنظم و بی‌کیفیت میشود؛ مناسب‌ترین گزینه برای ساکنان شهرهای آلوده، گذراندن بخشی از وقت در زیر درختان و بر روی چمن‌ها است، جایی‌که اکسیژن بیشتری برای وارد کردن به بدن وجود دارد.

 

زیبا سازی

یکی دیگر از نقش‌های فضای سبز، کمک به زیباتر شدن شهرهاست؛ شهری را تصور کنید که در میدان‌ها و اطراف خیابان‌هایش هیچ درخت و چمن‌کاری‌ای وجود ندارد، پارک‌ها بی‌رنگ و روح هستند و گیاهان یا خشک شده‌اند یا پژمرده. همچین شهری، جلوه بصری خیلی بدی دارد، انرژی منفی فراوانی به ساکنان خود می‌دهد و استرس و ناراحتی را بیشتر می‌کند. حالا شهری را تصور کنید که در هر قدمش چمنها و درخت‌ها قرار دارند و گل‌های رنگارنگ بر سر خیابان‌ها، حس زندگی را به رهگذران منتقل می‌کنند. مطمئنا شما از جمله کسانی هستید که شهر دوم را برای سکونت انتخاب می‌کنید.

 

انواع فضای سبز و فضای باز

فضای سبز برون شهری

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حریم گذاری بین شهرها، شهرک‌ها یا مجتمع‌ها، استفاده از کمربندهای درخت، شمشاد یا چمن است؛ در برخی موارد از چمن مصنوعی نیز استفاده می‌شود. زمانی‌که قصد دارید برای سفر از شهر خود خارج شوید، به این کمربندهای سبز حاشیه شهرها دقت کنید.

 

فضای سبز درون شهری

یکی از محبوب‌ترین انواع فضای سبز، فضای سبز درون شهری است؛ این مورد شامل پارک‌ها، بوستان‌های کوچک و بزرگ، میدان‌ها، پارک‌های کودکان، زمین‌های فوتبال، چمنکاری های اطراف مجتمع‌های مسکونی و تفرج‌گاه‌های کوچک حاشیه خیابان‌ها می‌شود. می‌توان گفت که این نوع از فضای سبز، رایج‌ترین نمونه فضای سبز است که روزانه بسیاری از انسان‌ها را در خود جای می‌دهد. همچنین باید گفت که این قسمت از شهرها، معیار مهمی برای مهمان‌ها و مسافران هستند، چراکه علاوه بر خوش آب و هوا بودن، موقعیت‌های مناسبی برای اسکان مسافران بدون خانه هستند.

 

فضای سبز خیابانی

فضاهای سبز خیابانی شامل چمنها و درخت‌های حاشیه خیابان‌ها، میدان‌ها، حاشیه بزرگراه‌ها و پیاده‌روها می‌شود. این تکه‌های فضای سبز، برای ایمن‌سازی ترافیک‌ها و زیباسازی شهر، عملکرد بسیار مناسبی دارند. در بعضی از خیابان‌ها که امکان آبیاری نیست، از چمن مصنوعی برای ساخت فضای سبز استفاده می‌شود.

 

 

 

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید