توسعه و نوسازی شهری

توسعه و نوسازی شهری

توسعه و نوسازی شهری

اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری

 

در هر یک از پهنه‌های چهارگانه استفاده از اراضی (R، S، M و G) کلیه اراضی و املاک بزرگ با مساحت یک هکتار و بیشتر (به جز فضاهای سبز شکل گرفته موجود)، به "اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری" اختصاص یافته و در نقشه پهنه بندی نحوه استفاده از اراضی طرح تفصیلی، متمایز شده است. این اراضی و املاک، متناسب با موقعیت و استقرار در محدوده‌های شهر، برای بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر، به ویژه تامین خدمات بافت‌های مذکور، و یا برای مجموعه‌ای از کاربری‌های چندمنظوره شهری از جمله خدمات شهری، تجاری اداری، تفرج و گردشگری، فضاهای سبز و باز، فعالیت و حتی سکونت (در حد قابل قبول و با رعایت سقف جمعیت پذیری هر منطقه در طرح تفصیلی) است.

۶-۱: مالکین املاک و اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری، برای اخذ مجوز ساخت و ساز در این اراضی، ملزم به تهیه طرح توجیهی اولیه با لحاظ نمودن حداقل ۵۰٪ عرصه این اراضی به خدمات هفت گانه غیرانتفاعی و با استفاده از خدمات مهندسین مشاور ذیصلاح بوده، که تصویب این طرح پس از تایید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، توسط کمیسیون ماده پنج ضروری است و طرح مصوب می‌یابد مبنای اقدام در اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری، شود. طرح مداخله و اقدام در اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری، براساس طرح تفصیلی و با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادس، کالبدی و همچنین نیازهای شهرسازی حوزه نفوذ مذکور، مبتنی براسناد توسعه و عمران محله‌ای (در صورت وجود)، تهیه می‌شود. (اصلاح طبق بند (۱) مصوبه مورخ ۲۸/۰۷/۱۳۹۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)

تبصره: دستورالعمل اختصاصی خدمات هفت گانه غیرانتفاعی می‌بایست حداکثر ظرف مدت ۶  ماه توسط شهرداری تهیه و به تصویب کمیسیون ماده پنج شهر تهران برسد. (اضافه شده براساس مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)

۶-۲: تا تصویب و ابلاغ طرح‌های موضوعی و موضعی اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری، کلیه اراضی و املاک با وسعت کمتر از ۱۰۰۰ مترمربع در پهنه سکونت و کمتر از ۲۰۰۰ مترمربع در پهنه مختلط و فعالیت، که در محدوده اراضی ذخیره توسعه و نوسازی مستثنی بوده و ساخت و ساز در آن‌ها طبق ضوابط و مقرارت طرح تفصیلی امکان پذیر است. (اصلاح طبق بند مصوبه مورخ ۳۰/۰۲/۱۳۹۸ شورایعالی شهرسازی و معماری)

۶-۳: شهرداری تهران موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه از ابلاغ طرح تفصیلی جدید شهر تهران، نسبت به تهیه دستورالعمل (شناسنامه راهنمای عمل) برای صاحبان املاک و اراضی واقع در این محدوده‌ها براساس احکام طرح جامع مصوب و با رعایت منافع متقابل و مصالح عمومی و خصوصی با اعمال سیاست برد برد، برای ذی‌نفعان و منافع شهر، اقدام نماید.

۶-۴: شهرداری تهران ملزم به تهیه طرح موضوعی موضعی اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری به منظور اصلاح، تدقیق، حذف و جانشینی محدوده‌های واجد شرایط، همراه با ساز و کارهای اجرایی و ضوابط و مقرارت مربوطه (با تعیین سهم خدمات غیرانتفاعی، کاربری‌های چند منظوره، سکونت و ... در هر یک از زیرپهنه‌ها)، حداکثر ظرف مدت یکسال و ارائه نتایج آن به کمیسیون ماده پنج برای تصویب و تایید نهایی شورایعالی شهرسازی و معماری است. (اصلاح طبق بند (۱) مصوبه مورخ ۲۸/۰۷/۱۳۹۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)

تبصره: با عنایت به منقضی شدن زمان تهیه طرح موضعی موضوعی اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران، تا زمان تهیه و تصویب طرح مذکور احداث بنا منوط به تایید موردی کمیسیون ماده پنج شهر تهران و تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران است. (اصلاح طبق بند ۲ مصوبه مورخ ۰۶/۰۸/۱۳۹۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید