شورا آیینه تحقق حقوق شهروندی

شورا آیینه تحقق حقوق شهروندی
سید محمدرحیم مرتضوی شهردار منطقه 9

شورا آیینه تحقق حقوق شهروندی

آیینه تحقق حقوق شهروندی

به گفته‌ی سید محمد رحیم مرتضوی شهردار منطقه ۹، پیدایش و رشد شهرها       

 نتیجه تصمیمات متعددی است که افراد برای احتیاجات خود مانند انتخاب کار،

 محل زندگی، تحصیل، تفریح و غیره اتخاذ میکنند که هر یکبه صورت مستقیم;

 یا غیر مستقیم روی دیگری اثر می‌گذارد. تردیدی نیست که شهرنشینی خود

 باعث ارتقای استانداردهای زندگی برای بخش مهم از مردم شده. فضاهای شهری

 مانند بستر شکل‌گیری روابط اجتماعی و زیست شهری نقش اثرگذاری در

کیفیت زندگی ساکنان شهر دارد. با وجود این رشد سریع کالبدی و جمعیتی و

 همچنین بی برنامه در نهایت منجر به شکل گیری شهرهایی با کارایی حداقلی شده و چالش‌هایی مثل نابرابری‌های اجتماعی، قطبی شدن و دسترسی نابرابر به امکانات شهری همواره جوامع شهری را تهدید میکند. به همین دلیل مدیریت شهری به عنوان یک رویکرد نوین و کارآمد در  حل معضلات شهرنشینی به‌وجودآمده است، زیراکه در نبود مدیریت و برنامه‌ریزی درست فضاهای شهری، زندگی روزانه شهروندان با مشکلات اساسی روبرو خواهد شد. لکن در جهان پیچیده معاصر به واسطه تحولات فراوان در شیوه زندگی شهری، نقش و کارکرد شهرها در حال تغییر است. زیرا مدیریت شهری ناگزیر به استفاده از شیوه‌های جدید مدیریتی در راستای دستیابی به کیفیت مطلوب‌تری از زیست شهری، زیاد شدن کارآمدی و مردم سالاری شده است.

به همین خاطر توجه به خواسته‌ها و حقوق شهروندان معیاری اساسی در میزان کارایی مدیریت شهری به حساب می‌آید و ارتباط بین مدیریت شهری و شهروندان از اهمیت ویژه‌‎ای برخوردار است. هرچه میزان مشارکت ساکنان یک شهر در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های شهری زیاد باشد، قطعاً شهری پویاتر خواهیم داشت. احتیاج امروز جامعه شهری، شناسایی ساختارها و فرایندهایی است که حین افزایش حضور و مشارکت شهروندان زمینه برقراری عدالت شهری را فراهم کند.

نهم اردیبهشت، سالروز تشکیل شوراهای اسلامی به عنوان رویدادی بزرگ در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. اکنون شورا نقطه عطفی است که مشارکت مردم در مدیریت و آبادانی شهری و روستایی را عینیت بخشیده است. به عبارت دیگر تبلور تحقق حقوق شهروندی در عرصه مدیریت شهری محسوب می‌شود.

بدون تردید نهاد شورا یکی از اصول مترقی و روشن قانون اساسی است که شالوده آن ریشه در قرآن ومبانی دین مبین اسلامی و سرچشمه‌های زلال آموزه‌های دینی ماست که به یمن استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی جامه عمل پوشیده استو دلالت بر تعمیق مردم سالاری دینی در کشور عزیزمان دارد.

شوراها به پشتوانه رای مردم به عنوان سیاستگذاران شهری قلمداد می‌شوند که در واقع تدوین چهارچوب‌ها و اهرام‌های اجرایی برای توسعه شهر و حفظ حیات شهری را به عهده دارند تا با وضع قوانین در تولید و بازتولید فضاهای شهری و برقراری عدالت شهری ایفای نقش کنند. اعضای شورای شهر با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی و همخوانی ظرفیت‌های شهری در راستای دستیابی به برنامه‌ریزی مشارکتی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه گروه‌های متفاوت شهروندان قدم برمی‌دارند تا تعادل و توازن امکانات در سطح شهر را رقم بزنند. به واسطه اقدامات موثر شوراها، نزاع و ناهنجاری‌های شهری کم و کیفیت زندگی شهروندان بهتر خواهد شد.

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید