مراحل اخذ پروانه ساختمان

مراحل اخذ پروانه ساختمان

مراحل اخذ پروانه ساختمان

به گزارش مهندسان شهر:

پروانه ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد؟

پروانه ساختمان چیست، سندی است که شهرداری برای احداث هر نوع ساختمان، صادر می کند و در اختیار مالک قرار می‌دهد. پروانه ساختمانی در واقع مجوز اصلی شما برای شروع ساخت‌ و ساز است. اما این تنها دلیل اخذ پروانه ساختمان نیست. پروانه ساختمان سندی است که برای هرگونه تخریب، نوسازی، توسعه‌ی بنا و ایجاد تغییرات در ساختمان توسط شهرداری‌ها در اختیار مالک قرار می‌گیرد. البته این مورد را باید در نظر داشت که در هر پروژه‌ی ساخت و ساز نیازی به مجوز است، اگر شما بخواهید تعمیراتی یا تغییراتی را داخل خانه به وجود بیاورید، نیازی به درخواست مجوزدارید. اما برای هر تغییر یا اضافه‌کردنی به ساختار بنا نیاز به مجوز شهرداری هست و در صورتی که پروانه‌ی ساخت نداشته باشید، شهرداری اجازه‌ی هیچ تغییری را به شما نخواهد داد. در ادامه‌ی این متن راجع به نحوه‌ی تهیه و هزینه اخذ پروانه ساختمان صحبت خواهیم کرد. رعایت اصول و آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز ، مشاهده‌ی کروکی، قانونی بودن فرایند ساخت، امکان دریافت وام بانکی، امکان بیمه کردن ساختمان، دریافت انشعابات لازم مانند آب، برق و گاز، عقد قرارداد با گروه مهندسان و مهندس ناظر و رعایت ضوابط شهرداری از جمله مواردی است که نشان می‌دهد پروانه ساختمان تا چه اندازه اهمیت دارد.

گرفتن پروانه‌ی ساخت ساختمان چند مزیت دارد که باعث می‌شود به عنوان یک سازنده برای اخذ آن اقدام کنید. از جمله‌ی این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • -در صورت بروز مشکلاتی خاص می‌توانید از مهندس ناظر پروژه راهنمایی بگیرید

با دریافت پروانه‌ی ساخت از تسهیلات بانکی مربوطه بهره‌مند می‌شوید

  • تمامی موارد مربوط به ساخت و ساز ساختمان‌تان بیمه خواهد شد.

مطمئن می‌شوید که ساخت و ساز شما براساس قوانین و موارد فنی درنظر گرفته شده است .

  • کاهش هزینه‌های ساخت به دلیل اطمینان از مشخصات فنی به هنگام ساخت.

پایان کار ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد؟

پایان کار ساختمان در واقع مدرکی است که بعد از به پایان رسیدن فرایند ساخت‌وساز با توجه به شناسنامه فنی ملک صادر می‌شود.

صدور گواهی پایانکار ساختمان بدین معنی است که ساختمان از لحاظ مقررات فنی مهندسی و شهرسازی مورد تایید شهرداری و سازمان های ذیربط میباشد و همچنین تمامی عوارض و مالیات ان پرداخت شده است

بعد از صدور پایان کار ساختمان مشخص می‌شود که این ملک از نظر مسکن و شهرسازی، شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه کاملا قانونی ساخته شده و تمامی اصول مورد نیاز را رعایت کرده است. بنابراین خریدار باید حتما علاوه بر پروانه ساختمان، پایان کار را نیز رویت کند.

مراحل درخواست و اخذ پروانه‌ی ساختمان

  • مرحله اول- تقاضای تشکیل پرونده

همانند هر کار اداری دیگری، اولین مرحله برای صدور پروانه ساختمان، تقاضای تشکیل پرونده می‌باشد. در این مرحله مالک ساختمان یا فردی که از او وکالت دارد باید به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک محلی که ملک در آن واقع است، مراجعه کرده و مدارک خود را برای تشکیل پرونده ارائه دهد.

در این بخش مدارکی که لازم دارید شامل: کپی سند ملک، کارت شناسایی و رسید پرداخت عوارض شهرداری می‌باشد. حتماً همراه خود اصل این مدارک را به همراه داشته باشید.

مرحله دوم- بازدید از ملک توسط کارشناسان شهرداری

پس از ثبت و تشکیل پرونده، با دستور مسئول شهرسازی، یکی از کارشناسان شهرداری برای بازدید از ملک مراجعه و مشخصات ان که شامل عرض خیابان، مساحت ملک و غیره را ثبت می‌کند. این مرحله اهمیت زیادی در مجوز ساخت دارد، زیرا اگر عرض خیابان و مساحت زمین کمتر از میزان خاصی باشد، شهرداری مجوز ساخت بیشتر از ۴ طبقه را صادر نمی‌کند.

مرحله سوم- بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک

در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا می‌شود یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخص‌شده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می‌کند.

در این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار دارد، این موضوع با دقت بیشتری بررسی‌شده است تا مشخص شود که ساخت و ساز بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات آن انجام شود.

مرحله چهارم- تهیه نقشه ساختمان

پس از اینکه کارشناس شهرداری کارشناسی خود را انجام داد، شهرداری بر اساس گزارش کارشناس به مالک اعلام می‌کند که نقشه‌ای از ساختمان را تهیه کند. در نقشه باید مساحت ملک، تعداد طبقه‌های ساختمان و مساحت هرکدام، تعداد واحدهای ساختمان و مساحت هریک توسط مالک تعیین می‌شود.

 

سپس طراحی نقشه ساختمان به مهندس معمار ارجاع می‌شود. در این بخش مهندس معمار بر اساس قوانین و مقررات شهری نقشه‌ای مطابق نظر مالک تهیه می‌کند. در واقع این مرحله مهم‌ترین مرحله از مراحل دریافت پروانه ساختمان است.

پس از اینکه نقشه ساختمان طراحی شد، نقشه به شهرداری ارسال می‌شود تا بررسی و اصلاحات مورد نظر شهرداری انجام شود. پس از انجام اصلاحات شهرداری، نقشه به دفتر خدمات مهندسی ارسال شده تا تأییدیه ان صادر گردد.

مرحله پنجم- پرداخت عوارض شهرداری

پس از مراحل بالا و صدور تأییدیه نقشه توسط دفتر خدمات مهندسی، مالک یا متقاضی پروانه ساخت باید عوارضی را با عنوان عوارض نوسازی و شهرداری بر مبنای مساحت ساختمان و کاربری آن پرداخت کند. این دو نوع عوارض توسط بخش صدور پروانه ساختمان در شهرداری محاسبه می‌شود.

مرحله ششم- آماده کردن مدارک پیش نویس صدور پروانه ساخت

پس از اینکه عوارض شهرداری محاسبه و پرداخت شد و اداره درآمد شهرداری پرداخت آن را تأیید کرد، مالک باید مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه ساختمان را آماده کند.

مالک با مدارک خود که شامل برگ سبز و برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، نقشه ساختمان، برق و نقشه مکانیک، تأییدیه مبحث ۱۹ و ۶ و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژیوتکنیک و تأییدیه خاک می‌باشد به همراه تأییدیه پرداخت عوارض به شهرداری مراجعه و فرمی را برای تعیین ناظر ساختمان تکمیل کند. پس از تعیین ناظر توسط شهرداری، مالک با مهندس ناظر ساختمان قرارداد می‌بندد.

مرحله هفتم- صدور پروانه

پس از انجام مراحل بالا، به ترتیب رئیس اداره صدور پروانه ساختمان ، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مراحل را تأیید و در آخر شهردار صدور پروانه ساختمان را تأیید می‌کند و پروانه ساختمان صادر می‌شود.

چرا باید پروانه ساخت را دریافت کنیم؟

گرفتن پروانه ساخت دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • صرفه جویی در هزینه‌های ساخت‌و‌ساز به دلیل استفاده از تجارب فنی و مهندسی در هنگام طراحی و نظارت.

اطمینان از ساخت‌و‌ساز قانونی و براساس مشخصات فنی شهرسازی

بهره‌مندی از تسهیلات بانکی مربوط به ساخت و ساز.

حضور ناظرین ساختمانی و ارائه راهکار و راهنمایی‌های لازم در صورت بروز مشکل

با اخذ پروانه ساخت کلیه عوامل دخیل در ساخت‌وساز در صورت بروز حوادث ساختمانی بیمه خواهند بود.

 

محاسبه هزینه گرفتن پروانه ساخت برای ساختمان‌های مسکونی یا یک واحدی:

ضریب*(مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تأمین شده*۲۰) * قیمت منطقه ای

مساحت ناخالص زیربنا: مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان

ضریب: متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه ‌می‌شود.

ضریب سطح زیر بنا

۵%                     تا ۶۰ متر مربع

۱۰%                   تا ۱۰۰متر مربع

۱۸%                  تا ۱۵۰متر مربع

۳۰%                 تا ۲۰۰ متر مربع

۴۵%                 تا ۳۰۰ متر مربع

۶۵%                 تا ۴۰۰ متر مربع

۹۰%                 تا ۵۰۰ متر مربع

 ۱۲۰%              تا ۶۰۰ متر مربع به بالا

محاسبه هزینه گرفتن پروانه ساخت برای مجتمع مسکونی:

ضریب * قیمت منطقه ای* ( مساحت کل زیر بنا * زیربنای مورد تقاضا/تعداد کل واحد‌های مسکونی * ۱۰۰ )

ضریب زیربنای مورد تقاضا

۱۵%             تا ۲۰۰ متر مربع

۲۰%            تا۴۰۰ متر مربع

۲۵%           تا ۶۰۰ متر مربع

گردش کار صدور پروانه ساخت:

 

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید