آیا تراس جزء زیربنا محسوب می‌شود؟

آیا تراس جزء زیربنا محسوب می‌شود؟

آیا تراس جزء زیربنا محسوب می‌شود؟

شاید برای‌تان پیش آمده باشد که در صحبت‌های پیش از خرید خانه متراژ خانه را یک عدد گفته باشند؛ اما هنگام انجام معامله‌ی خرید ساختمان یا پس از آن متوجه شوید که متراژ درج شده در سند عدد دیگری است. حال این سؤال مطرح می‌شود که کدام یک از این اعداد صحیح و قابل استناد است؟ برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا با تفاوت زیربنا و مساحت ساختمان آشنا شویم.

زیربنا چیست؟

زیربنا به سطح ناخالص هر طبقه با دیوارهای خارجی گفته می‌شود. توجه داشته باشید که زیربنای ساختمان با مساحت ساختمان متفاوت است. زیربنا مساحت هرطبقه از ساختمان محسوب می‌شود؛ اما در مساحت کل ساختمان، مجموع مساحت سطح طبقه‌های روی زمین و زیرزمین محاسبه می‌شود.

تراس جزء زیربنا محسوب می‌شود؟

تراس یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه است که بعضی از ساختمان سازان و طراحان معماری به آن توجه کافی را ندارند و حتی در بعضی از ساختمان‌ها تراس ساخته نمی‌شود. چون بنا به قوانین شهرداری میزانی از مساحت تراس جزء زیربنای ساختمان محسوب نمی‌شود.

این مسئله به این صورت است که تمام تراس یا بالکن یک خانه جزء زیربنا محاسبه نمی‌شود. فقط چنان‌چه عمق بالکن بیش‌تر از 3متر باشد، تمام مساحت آن به زیربنای خانه اضافه می‌شود. در غیر این صورت:

اگر سه طرف تراس بسته باشد، دو سوم مساحت بالکن جزء زیربنا محسوب می‌شود.

اگر سه طرف تراس باز باشد، نصف مساحت بالکن جزء زیربنا محسوب می‌شود.

هدف از ایجاد این قانون ترقیب مردم به خصوص ساختمان ساز‌ها برای ساخت بالکن یا تراس است. زیرا وجود این فضا در خانه از هر لحاظ بسیار مفید است. هم از لحاظ زیبایی و نمای ساختمان، هم از لحاظ تأثیرگذاری بر روحیه افرادی که در خانه زندگی می‌کنند. این فضا بسته به نوع طراحی آن می‌تواند آرام بخش باشد، همچنین نور را به درون فضای خانه می‌کشاند که به طبع آن فضای خانه دل‌بازتر می‌شود.

تفاوت بالکن و تراس چیست؟

بالکن فضایی نیمه باز و دارای سقف است که جلوی آن باز و رو به حیاط ساختمان است.

تراس یک فضای کاملاً باز و بدون سقف است که به ساختمان الحاق شده است.

 

 

مهندسان شهر

تلفن: 09127166994

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید