اضافه طبقه

اضافه طبقه

اضافه طبقه

اضافه طبقه

افزایش روزافزون قیمت مسکن و کمبود زمین صاحب‌خانه‌ها را به سمت ساخت اضافه کردن طبقه به ساختمان‌های‌شان سوق می‌دهد. به این عمل به اصطلاح اضافه کردن اشکوب می‌گویند. اشکوب یا اضافه طبقه در واقع توسعه‌ی ساختمان در ارتفاع گفته می‌شود.

مالک یک ساختمان ممکن است حین ساخت‌و‌ساز تصمیم به اضافه کردن یک طبقه به ساختمان را بگیرد یا در حالتی دیگر ممکن است پس از اتمام ساختمان یا حتی پس از گذشت چند سال از عمر بنا اقدام به این کار بکند. در هر صورت باید مراحل زیر انجام شود.

ساخت اضافه طبقه نیازمند مجوز طبقه اضافه از شهرداری است. اگر مالک بدون گرفتن مجوز از شهرداری شروع به ساخت‌وساز کند مرتکب عمل غیرقانونی شده و شهرداری می‌تواند برخوردهای لازم را انجام دهد تا از این کار جلوگیری کند و در مرحله بعد ساختمان تا هر مرحله‌ای که پیش رفته باشد شهرداری اقدام به تخریب اشکوب می‌کند. پس بهتر است قبل از اقدام به اضافه کردن طبقه حتماً مجوزهای لازم را بگیرید.

مراحل دریافت مجوز اضافه طبقه

  1. دریافت گواهی استحکام بنا
  2. در نظر گرفتن پارکینگ برای اضافه طبقه
  3. رعایت اصول طرح تفصیلی برای اضافه طبقه (برای صدور پروانه ساخت)
  4. رعایت درز انقطاع برای اضافه طبقه
  5. دریافت تأییدیه نقشه‌های معماری، تأسیسات الکتریکی و تأسیسات مکانیکی از شهرداری (برای صدور پروانه ساخت)

گرفتن مجوز استحکام بنا و رد شدن از مرحله اول بستگی به طبقه‌ای دارد که می‌خواهید اضافه کنید، اگر قرار باشد اشکوب روی ستون‌ها و دیوارهای قبلی سوار شود باید بررسی شود که ستون‌های موجود می‌توانند این بار اضافی را تحمل کنند یا خیر.

پس از بررسی‎‌های لازم اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد با رعایت ضوابط و طی مراحل شهرداری می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر پاسخ منفی باشد و ساختمان شما تحمل یک طبقه اضافی را نداشته باشد باید پیش از ساخت طبقه جدید به روش‌های مختلف مقاومت آن را بالا ببرید و بعد مراحل شهرداری که در بالا ذکر شد را انجام دهید.

 

 

مهندسان شهر

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید