برگ سبز مهندسی

برگ سبز مهندسی

برگ سبز مهندسی

برگ سبز مهندسی یک سند است که توسط مهندسین مشارکت کننده در پروژه ساختمان تهیه و امضا می‌شود و نشان می‌دهد که نقشه‌های فنی و اجرایی ساختمان مطابق با قوانین و مقررات ملی ساختمان و استانداردهای فنی و زیست‌محیطی هستند. این برگه برای دریافت پروانه ساخت و جواز ساخت از شهرداری ضروری است و به عنوان یک تعهد از سوی مهندسین عمل می‌کند.

برگه سبز مهندسی یا برگ تعهد مهندسی به طور کلی به منظور تضمین طراحی اصولی در چهار گرایش (معماری، سازه، تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی)، با رعایت ضوابط موجود در مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های شهرداری‌های مناطق مختلف صادر می‌شود. این برگ تعهد اطمینان می‌دهد که طراحی‌ها در هر یک از این گرایش‌ها به طور اصولی و با رعایت مقررات صورت گرفته‌اند.

انواع برگه های مهندسی به شرح زیر است:

·       برگه سبز معماری

·       برگ سبز سازه(محاسبات)

·       برگ سبز تاسیسات الکتریکی و مکانیکی

·       برگ سبز نظارت

·       برگ مجری ذیصلاح

برگه سبز معماری:

برگه سبز معماری یا برگ تعهد معماری به طور کلی به معنای تایید نقشه‌های طراحی شده توسط مهندس معمار است، اما به طور جزئی و دقیق به‌منظور اطلاع رسانی به سازندگان و دانشجویان رشته‌های مهندسی معماری و مهندسی عمران به‌صورت زیر تعریف می‌شود:

در مرحله ابتدایی پس از عقد قرارداد بین مالک و شرکت مهندسی، طراحی بخش معماری با رعایت اصول، قوانین و ضوابط شهرداری، نظام مهندسی و آتش‌نشانی آغاز می‌گردد. پس از تایید این طرح توسط مالک، برگه سبز معماری به‌همراه نقشه‌های طراحی شده جهت تایید نقشه‌ها به دفتر خدمات الکترونیک شهر ارسال می‌شود تا جهت کنترل ارجاع شود.

برگ سبز سازه(محاسبات):

برگه سبز سازه (محاسبات) همانند برگه سبز معماری در تعریف کلی به معنای تایید نقشه‌های طراحی شده توسط مهندس سازه است. اما به طور جزئی و دقیق به‌منظور اطلاع رسانی به سازندگان و دانشجویان رشته‌های مهندسی معماری و مهندسی عمران به‌صورت زیر تعریف می‌شود:

پس از تایید نقشه‌های معماری و اعلام عوارض توسط شهرداری و پرداخت آن توسط مالک، وارد مرحله جدیدی از روند دریافت مجوز ساختمانی با عنوان "پیش نویس" می‌شویم. در این مرحله، طراحی‌های بخش سازه انجام می‌شود و پس از انجام طراحی، برگه تعهد سازه یا همان برگه سبز سازه (محاسبات) جهت تایید نقشه‌های طراحی شده توسط مهندس سازه، به‌منظور ارائه به دفتر خدمات الکترونیک شهر برای استعلام و کنترل ارسال می‌گردد.

برگ سبز تاسیسات الکتریکی و مکانیکی:

برگه سبز تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، همانند برگه سبز معماری و برگه سبز سازه (محاسبات) در تعریف کلی به معنی تایید نقشه‌های طراحی شده توسط مهندسین تاسیسات الکتریکی و مکانیکی است. اما به طور دقیق‌تر و جزئی به‌منظور اطلاع‌رسانی به سازندگان و دانشجویان رشته‌های مهندسی برق و مهندسی مکانیک، اینگونه تعریف می‌شود:

همزمان با طراحی سازه، می‌توان طراحی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را آغاز نمود. پس از انجام طراحی توسط مهندسین تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، برگه تعهد تاسیسات الکتریکی و مکانیکی یا همان برگه سبز تاسیسات الکتریکی و مکانیکی جهت تایید نقشه‌های طراحی شده توسط این مهندسین، به منظور استعلام، به دفتر خدمات الکترونیک شهر ارائه می‌شود.

برگ سبز نظارت:

بعد از انجام طراحی‌های توسط مهندسین معماری، سازه، تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی، توسط نظام مهندسی برای پروژه مربوطه، مهندس ناظر انتخاب می‌شود. این مهندس ناظر با مطابقت با برگه سبز نظارت، مسئولیت بروز خطر و هر گونه مشکل احتمالی در فرآیند اجرای پروژه را بر عهده دارد.

برگ مجری ذیصلاح:

مجری (مجری ذیصلاح) به فردی اشاره دارد که دارای پروانه اشتغال معتبر با صلاحیت اجرا از سازمان نظام مهندسی کشور است و وظیفه اجرای اصولی سازه را بر عهده دارد. برگ مجری ذیصلاح تأیید می‌کند که یک مجری با توانمندی و تجربه در زمینه اجرای کارهای سازه وجود دارد و مسئولیت انجام کارها با استانداردهای معتبر را به عهده دارد.

مشخصات درج شده بر روی برگ های مهندسی:

·       مشخصات مهندس دارای صلاحیت

·       نام و نام خانوادگی مالک

·       مشخصات ملک

·       مهر و امضا مهندس دارای صلاحیت

·       امضا مالک


برای مشاوره رایگان و استعلام قیمت با مهندسان شهر تماس بگیرید

تلفن مشاوره رایگان: ۰۹۲۰۲۲۰۲۰۹۲


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید