تفاوت شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی

  • صفحه اصلی
  • تفاوت شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی
تفاوت شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی

تفاوت شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی

همواره در مسیر قانونی ساختمان سازی مدارک و سندهای زیادی صادر می‌شوند. شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و شناسنامه فنی ساختمان نیز سندهایی هستند که یکی پیش از شروع ساختمان سازی و دیگری پس از اتمام کامل کار صادر می‌شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های موجود بین این دو سند می‌پردازیم.

تفاوت شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی چیست؟

توجه داشته باشید که شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و شناسنامه فنی ساختمان باهم متفاوت هستند؛ اما گاهی به علت تشابه اسمی که بین این دو سند وجود دارد، افراد بسیاری آن‌ها را باهم اشتباه می‌گیرند یا تصور می‌کنند هردو این سندها یکی هستند.

در ادامه برای برطرف شدن این سوء تفاهم، به مقایسه‌ی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و شناسنامه فنی ساختمان می‌پردازیم تا این ابهام برطرف گردد.

تفاوت‌ها

تفاوت در زمان صدور:

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان پس از اتمام کار صادر می‌شود، زمانی که سازنده می‌خواهد برای صدور پایان کار اقدام کند؛ اما شناسنامه فنی ساختمان پیش از شروع ساخت‌وساز صادر می‌شود.

تفاوت در کاربرد:

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با این هدف صادر می‌شود که ساختمان ساخته شده از لحاظ ضوابط ساختمان سازی بررسی شود و پس از بررسی ارگان‌های مربوطه اگر طبق ضوابط و مقررات ملی ساختمان ساخته شده باشد، سند شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می‌شود. اما شناسنامه فنی ساختمان نشان دهنده‌ی این است که ساختمان مورد نظر در آینده چگونه ساخته خواهد شد و افرادی که می‌خواهند ساختمانی را پیش خرید کنند می‌توانند از طریق مشاهده این سند آینده ساختمان را متصور شوند.

تفاوت در مرجع صادرکننده:

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر می‌شود؛ اما شناسنامه فنی ساختمان از طرف شهرداری صادر می‌شود.

تفاوت در منشأ قانونی:

صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان امری اجباری است و تمام سازندگان ساختمان باید برای دریافت آن اقدام نمایند؛ اما صدور شناسنامه فنی ساختمان اختیاری است و در صورت درخواست مالک صادر می‌شود.

سازنده در مسیر صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هزینه‌هایی باید پرداخت کند؛ اما صدور شناسنامه فنی ساختمان رایگان است.

شباهت‌ها

تنها شباهت بین شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و شناسنامه فنی ساختمان در نام آن‌ها می‌باشد.

 

در نهایت باتوجه به تعاریف شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و شناسنامه فنی ساختمان و بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها می‌توان نتیجه گرفت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از آن جهت که اجباری هست، دارای اهمیت بیشتری نیز می‌باشد؛ اما توجه داشته باشید که این مسئله دال بر این نیست که شناسنامه فنی ساختمان اهمیت ندارد. هر دوی این مدارک استفاده و کاربرد خود را دارند.

 

 

مهندسان شهر

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید