تمدید پروانه نظام مهندسی

تمدید پروانه نظام مهندسی

تمدید پروانه نظام مهندسی

تمدید پروانه نظام مهندسی

برای تمدید پروانه مهندسی، نیاز است که حتماً شخص عضو نظام مهندسی باشد، به همراه مدارک عمومی و اختصاصی لازم، به سایت نظام مهندسی استان محل سکونت خود که آدرس آن از طریق سایت اصلی سازمان نظام مهندسی irceo.net کشور و از قسمت " استان ها " قابل دسترسی است، این پروانه را تمدید نمایند.

تمامی مهندسان عضو سازمان نظاممهندسی، برای فعالیت حرفهای خود نیازمند نوعی تأیید از سازمان نظام مهندسی هستند که به پروانۀ نظام‌مهندسی معروف است، می‌باشند. تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی پس از اتمام دورۀ پروانه که سه سال پس از تاریخ صدور آن است، باید توسط شخص عضو در سازمان نظام‌مهندسی انجام شود. در صورت عدم تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی، فرد اجازۀ فعالیت به‌عنوان عضو سازمان نظام‌مهندسی را نخواهد داشت. «تمدید این پروانه نیازمند ارائۀ مدارک در دو گروه مدارک عمومی و تخصصی و پرداخت هزینۀ مربوط به تمدید پروانه می‌باشد. تمدید پروانه نظام‌مهندسی به‌صورت بومی و از طریق سازمان‌های نظام‌مهندسی هر استان انجام می‌شود و افراد عضو باید پس از ورود به سایت نظام‌مهندسی استان محل اقامت خود، درخواست خود را مبنی بر تمدید این پروانه، به‌همراه مدارک لازم، به‌صورت الکترونیکی ثبت کنند. با توجه به اهمیت تمدید و تعویض پروانۀ اشتغال نظام‌مهندسی، در ادامۀ مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی تمدید این پروانه به‌همراه مدارک لازم برای تمدید آن پرداخته و سپس به بررسی مراحل پیگیری این پروانه بپردازیم.

 

هر‌ساله آزمونی ازطرف سازمان نظاممهندسی برگزار می‌شود. در رشته‌های مختلف مهندسی برگزار می‌شود و افراد متقاضی عضویت در این سازمان، پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی، می توانند پروانۀ نظاممهندسی را دریافت کنند. این پروانه به معنای اجازۀ کار برای شخص به‌عنوان عضو موردتأیید سازمان نظام‌مهندسی خواهد بود.

مدت اعتبار پروانۀ نظام‌مهندسی از زمان صدور، سه سال است و پس از سپری‌شدن این مدت‌زمان، لازم است تا شخص عضو، نسبت به تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی خود در اسرع‌وقت اقدام کند؛ زیرا پس از انقضای مدت پروانۀ نظام‌مهندسی، شخص اجازۀ فعالیت حرفه‌ای به عنوان مهندس عضو سازمان نظام‌مهندسی را نخواهد داشت.

در سال‌های قبل، فرایند درخواست تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی به‌صورت حضوری و با مراجعۀ مهندسان به سازمان‌های نظام‌مهندسی استان محل اقامت ایشان امکانپذیر بود. اما از چند سال قبل، فرایند درخواست تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی صرفاً به‌صورت الکترونیکی امکان‌پذیر است و مهندسانی که به تمدید این پروانه نیاز دارند، می‌توانند با مراجعه به سایت مربوط به‌نظام مهندسی استان محل سکونت خود، مانند سایت نظاممهندسی تهران و... که آدرس آن از طریق سایت اصلی سازمان نظام‌مهندسی کشور به نشانی www.irceo.net و از قسمت « استان ها » قابل دسترسی داشته باشند، این پروانه را تمدید کنند.

شایان ذکر است که مهلت انقضای این پروانۀ نیز مانند پروانه اولیه، سه سال خواهد بود و مجدداً پس از سپری‌شدن این مدت‌زمان، مهندسان عضو این سازمان باید نسبت به تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی خود اقدام کنند. آماده‌سازی مدارک و اقدام برای تمدید این پروانه، بهتر است پیش از اتمام مهلت آن انجام شود تا در طی مدت‌زمان لازم برای انجام روند اداری تمدید این پروانه، اختلالی در فعالیت‌های حرفه‌ای مهندسان عضو سازمان نظام‌مهندسی ایجاد نشود.

 

نحوه تمدید پروانه نظام مهندسی

تمامی مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی، پس از قبولی در مرحلۀ ثبت‌نام آزمون نظام مهندسی، ملزم به دریافت پروانۀ نظام‌مهندسی می‌باشند. این پروانه، مانند تمامی پروانه‌های اشتغال مربوط به کسب وکارهای دیگر، مدت‌زمان محدودی دارد و پس از انقضای این مدت زمان، مجدداً باید تمدید شود. بدون تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی، مهندسان عضو نظام مهندسی اجازۀ فعالیت حرفه‌ای نخواهند داشت.

برای تمدید پروانۀ مهندسی، لازم است شخص عضو، به‌همراه مدارک عمومی و اختصاصی لازم، به سایت نظام‌مهندسی استان محل سکونت خود که آدرس آن از طریق سایت اصلی سازمان نظام‌مهندسی inceo.net کشور و از قسمت «استان‌ها» قابل‌دسترسی است، این پروانه را تمدید کند.

نحوه تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی برای تمامی سازمان‌های نظام‌مهندسی استان‌ها تقریباً به یک شکل است. افراد متقاضی تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی لازم است تا ابتدا در سایت نظام مهندسی استان محل اقامت خود عضو شوند و پس از مطالعۀ کاربرگ‌های مرتبط، مدارک لازم را آپلود کرده و درخواست تمدید پروانه نظام‌مهندسی خود را ثبت کنند.

یکی از مدارک لازم برای ثبت درخواست تمدید پروانۀ، معرفی نامۀ مفاصاحساب مالیاتی است که لازم است پیش از ثبت درخواست از سازمان نظام‌مهندسی مربوط به استان محل اقامت شخص، به‌صورت حضوری دریافت گردد. پس از ثبت درخواست در سایت، زمانی برای مراجعۀ عضو و پیگیری‌های مربوط به تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی مشخص می‌شود.

پس از طی مراحل اداری مرتبط و تأیید کارشناس و مدیر سازمان، پیغامی برای اشخاص ارسال می‌شود و می‌تواند برای دریافت پروانۀ خود به سات مراجعۀ کند. شایان ذکراست که مدت انقضای این پروانۀ نیز همانند پروانۀ اولیه، ۳ سال از تاریخ صدور خواهد بود و پس از طی این مدت، نیازمند تمدید مجدد خواهد بود.

مدارک لازم برای تمدید پروانه نظام‌مهندسی

برای تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی، لازم است مهندسان عضو سازمان مهندسی، درخواست تمدید پروانۀ خود را به صورت الکترونیکی و از طریق سایت نظام‌مهندسی استان محل اقامت خود، ثبت نمایند و پس از آن با مراجعه به سایت سازمان نظام‌مهندسی مربوطه و در زمان تعیین شده توسط سایت، سایر مراحل مربوط به تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی خود پیگیری کنند. برای ثبت درخواست تمدید پروانۀ نظام‌مهندسی، شخص عضو باید مدارکی را در سایت آپلود نماید. این مدارک در ۲ گروه مدارک عمومی و اختصاصی قرار می گیرد.

 

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید