حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی

حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی

حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی

حقوقی کردن پروانه چیست ؟ مبلق قرارداد حقوقی کردن پروانه اشتغال به کار مهندسی

 حقوقی کردن پروانه ی نظام مهندسی و اشتغال همان قرار دادی است که بین مهندس عمران ( معماری .برق .مکانیک ) که دارای پروانه اشتغال است و یک شرکت مهندسی بسته میشود.

البته از این قرارداد به اشتباه، با عنوان اجاره پروانه و فروش پروانه نظام مهندسی یاد میشود. طبق قوانین مقررات ملی ساختمان ایران و مبحث دوم این مقررات ابتدا شرکت عضو نظام مهندسی با مهندس داری پروانه نظام مهندسی توافق اولیه انجام میدهد سپس بعد از توافق قرار دادی بین مهندس و شرکت نام برده منعقد میگردد در این قرار داد مبلغ مورد توافق و زمان همکاری از مهمترین مواردی هست که حتما در قرار داد ذکر میشود لازم به ذکر است هنگام امضای قرار داد هزینه ی به عنوان پیش پرداخت از سوی شرکت واریز میشود و در ازای آن اصل پروانه در اختیار مسئولین شرکت قرار داده میشود و رسیدی از اصل پروانه از طرف شرکت به مهندس تحویل میشود برای این کار دو علت وجود دارد: اطمینان شرکت در مورد آزاد بودن پروانه اشتغال مهندس و اطمینان پیدا کردن شرکت از اینکه مهندس تا پایان قرارداد به شرکت متحد مانده و تا پایین قرارداد با شرکت دیگری قراردادی منعقد نخواهد نکرد.

پس از انجام امور اداری لازم است سمت مهندس در شرکت در فرم خوداظهاری مشخص شود؛ این فرم، فرمی است که بین شرکت و مهندس به امضا میرسد که در آن مهندس به صورت رسمی به عضویت شرکت در امده و سمت میگیرد این فرم به صورت محضری گواهی و امضا میشود

قرارداد با یک شرکت جهت حقوقی کردن پروانه به عنوان یکی از روش های استفاده از پروانه اشتغال به کار حقیقی برای مهندسین عضو نظام مهندسی مطرح هست اولین موردی که باید مورد توجه باشد این است که عضویت در شرکت حقوقی به واسطه پروانه تحت ۳، عنوان مدیر عاملی یا عضو هیت مدیره و یا شاغل انجام گیرد.

قابل ذکر است که غضو شاغل در شرکت مسئولیت کمتری نسبت به عضور هیئت مدیره خواهد داشت همچنین اگر عضو هیئت مدیر ذیل گزارش های تهیه شده از پروژه های طراحی و محاسبه انجام شده توسط شرکت را امضا و مهر نماید مسئولیت خواهد داشت.

 

تلفن مشاوره رایگان: 09122116304

حق الزحمه سالیانه قرارداد مهندسین :

در بحث حقوقی کردن پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی، حق الزمه سالیانه مهندسین با توجه به پروانه پایه 1،2،3 متغیر میباشد.

حقوق سالیانه یک مهندس پایه 3 طراح و ناظر در شرکت مشاور حقوقی طراحی نظارت حدود 30 تا 50 میلیون تومان در نظر گرفته میشود.

برای یک مهندس پایه 2 طراح و ناظر حدود قرارداد مبلغ 50 تا 70 میلیون تومان میباشد و این مبلغ برای یک مهندس ارشد پایه یک در رشته های 4 گانه برق، عمران، معماری و مکانیک حدود 90 تا 130 میلیون تومان میباشد.

اما چنانچه مهندسی فقط در گرایش طراح یا ناظر صلاحیت داشته باشد حق الزحمه سالیانه وی کاهش میابد.

شرایط تمدید، خاتمه و فسخ قرارداد:

شرکت و مهندس مکلف هستند حداقل دو ماه پیش از تاریخ اتمام قرارداد، نسبت به تعیین تکلیف قرارداد از جمله، تمدید یا خاتمه‌ی آن، یکدیگر را به صورت کتبی آگاه سازند.
در صورتیکه هیچکدام از طرفین مطابق بند 1 ماده 6 عمل نکنند، قرارداد به اعتبار خود باقی مانده و مبلغ آن نیز 20 درصد افزایش خواهد یافت مگر اینکه توافق دیگری به عمل آید.
چنانچه مهندس با رعایت بند 1 ماده 6 در انتهای قرارداد، خواستار خروج از شرکت باشد و یا شرکت تمایلی به تمدید قرارداد با مهندس نداشته باشد، شرکت می‌بایست حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس از تاریخ اتمام قرارداد، مهندس را از لیست پشت پروانه و هیئت مدیره خارج کند.
در صورت عدم خروج مهندس از شرکت مطابق بند 3 ماده 6 در مدت تعیین شده، مهندس حق دارد به مراجع قانونی شکایت کرده و تقاضای جبران خسارت نماید و یا اینکه شرکت برای هر ماه گذشته از مهلت تعیین شده رضایت مهندس را جلب کند.
مهندس قبل از اتمام زمان قرارداد نمی‌تواند از شرکت خارج شده مگر آنکه ضمن معرفی شخصی با میزان صلاحیت خود، رضایت شرکت را جلب کرده و یا آنکه به گونه دیگری بتواند رضایت شرکت را جلب کند.

 

تعهدات مهندس در قرارداد انجام شده :

مهندس موظف است حق عضویت مربوط به خود را به صورت سالیانه به سازمان نظام مهندسی استان تهران پرداخت کند و در صورت لزوم رسید آن را به شرکت ارائه دهد.
مهندس متعهد است پروانه خود را قبل از پایان اتمام اعتبار آن تمدید نماید تا مشکلی برای فعالیت‌های شرکت ایجاد نشود. در غیر این‌صورت موظف به جبران خسارت و هزینه‌های وارد بر شرکت است.
مهندس موظف است ضمن عقد این قرارداد، اصل پروانه و سایر مدارک مورد نیاز برای ورود به شرکت را در اختیار شرکت قرار دهد.
مهندس هیچگونه ادعایی در مورد درآمدهای شرکت نداشته و مسئولیتی نیز در قبال ضرر و زیان شرکت به هر نحو نخواهد داشت.
مهندس تعهدی در قبال امضای مدارک فنی و گزارش‌های شرکت نداشته مگر آن‌که توافق دیگری میان طرفین صورت گرفته باشد.
مهندس تعهدی در قبال امضای اوراق تعهدآور یا اوراق عادی شرکت ندارد.
مهندس متعهد است در تاریخ مقرر که از سوی سازمان نظام مهندسی و با هماهنگی شرکت اعلام می‌گردد، جهت امر خوداظهاری در سازمان نظام مهندسی حضور یافته و فرم‌های مربوطه را مهر و امضاء کند.
چنانچه در هر مرحله از زمان قرارداد مشخص شود که پروانه مهندس دارای مشکل بوده و امکان استفاده از سهمیه مهندس در شرکت وجود ندارد، مهندس باید کل مبلغ قرارداد را به شرکت پرداخت کند.

تعهدات شرکت منعقد کننده قرارداد :

شرکت متعهد می‌گردد تا مبلغ قرارداد را مطابق ماده 2 به مهندس پرداخت کند.
شرکت متعهد می‌شود که با تهیه بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای برای شرکت جهت استفاده از آن در امور طراحی و نظارت، مسئولیت مهندس در شرکت را بیمه نماید.
حین امضای قرارداد یا پیش از آن، چنانچه مهندس بخواهد سوابق مالیاتی و بیمه شرکت از جمله آخرین مفاصاحساب مربوط به بیمه و مالیات را مشاهده کند، شرکت متعهد است که آن‌ها را به رویت مهندس برساند. همچنین شرکت مکلف است کلیه حساب‌های مالیاتی خود را در دوره‌ی عضویت مهندس در هیئت مدیره، به صورت کامل پرداخت کرده و در صورت نیاز مهندس، خلاصه گزارش آن را تسلیم مهندس نماید. همچنین شرکت در قبال کلیه‌ی انواع بدهی‌های مختلف به اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان‌ها و نهادهای ذیربط، مسئول بوده و مهندس هیچ تعهدی در قبال آن‌ها ندارد.
شرکت متعهد است در صورت خروج مهندس از شرکت، کپی روزنامه رسمی خروج مهندس از اعضای هیئت مدیره را تسلیم مهندس کند.

خارج کردن پروانه اشتغال :

در خروج از شرکت چناچه مهندس به عنوان مدیر عامل یا عضو هیئت مدیره به عضویت شرکت در امده باشد سازمان نظام مهندسی مجاز به دخالت در امور مربوطه نمی باشد لذا پاسخ سازمان به درخواست عضو جهت خارج کردن پروانه منفی می باشد.

نکاتی پیرامون حقوقی کردن پروانه :

سمت مهندس در قرارداد برای کار در شرکت تحت ۳ عنوان شاغل، عضو هیئت مدیره و مدیر عاملی میباشد در ۳ حالت مهندس تعهد میدهد که به صورت تمام وقت با شرکت همکاری دارد.

مسئولیت عضو شاغل در شرکت نسبت به عضو هیئت مدیره کمتر میباشد، در صورت بروز حادثه احتمالی عضو شاغل در ردیف مسئولین پرژوه قرار خواهد گرفت حتی اگه ذیل گزارش ها و طراحی های ارائه شده به شهرداری یا نظام مهندسی یا مجری زیر صلاح را مهره امضا ننموده باشد سمت مدیر عامل مشمول کلیه محکومیت های انتظامی شرکت خواهد گردید به این معنا که شرکت به دلیل مصرح درماده  ۹1 آئین نامه قوانین نظام مهندسی دچار محکومییت انتظامی از درجه ۱ تا ۶ گردد بنابرین عضو شاغل کمترین مسئولیت را خواهد داشت سپس هییت مدیره و مدیر عامل بیشترین مسئولیت را خواهند داشت.

برای دریافت مشاوره تخصصی با شماره تلفن 09122116304 تماس حاصل فرمایید.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 1
  • Image
    علی
    4/20/2024 4:24:55 PM

    حقوقی کردن پروانه


نظر خود را ثبت کنید