دکوراسیون داخلی سبک مراکشی

دکوراسیون داخلی سبک مراکشی

دکوراسیون داخلی سبک مراکشی

یکی از متنوع ترین و پر تزئینات ترین سبک ها ، دکوراسیون مراکشی است . این سبک تقریبا ترکیب از سبک های مدیترانه ای ، عربی و آفریقایی است . یکی از مناطق جهان که در دوران اسلامی ، تحت این حکومت بود ، مراکش است بنابراین بسیاری المان هایی که در جهان اسلام به کار می رفت در اینجا نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

طاق و قوس ها از عناصر مهم این سبک است منتها هندسه آن ها متفاوت از آنچه در ایران است ، اجرا می شود . تقارن و نظم در عین اینکه تزئینات فراوان هستند ، نکته ای مهم در این سبک است در وقع ریز جزئیات ما را به نقطه ای متمرکز سوق می دهد .

در این سبک محدودیتی در استفاده از رنگ وجود ندارد و هماهنگی و پرانرژی بودن رنگ ها مسئله موردنظر است . مناطق پرتزئینات مانند مصر و هند و مراکش همگی پر از تنوع رنگ هستند و حتی سبک دکوراسیون و معماری در آن ها بسیار شبیه است و شاید در معماری سنتی آن ها تنها کمی تفاوت در نوع هندسه قوس وجود داشته باشد . این سبک ها گاهی به شکل سنتی خود و گاهی به شکلی معاصر شده اجرا می شوند که تعدیل رنگ ها و آسان تر کردن هندسه قوس ها و بهره بردن از قوس نیم دایره ای از نکات مهم هستند . گاهی نیز در روش معاصر خبری از طاق و قوس نبوده و المان های معماری ساده تر با حفظ مفهوم به کار می روند .

نورپردازی در آن ها با تمرکز بر محور تقارن فضاها و یک سری گوشه ها به صورت ضعیف انجام می شود و سایه ها در بخش لوازم دکوراتیو مشبک چوبی نقش به سزایی دارند . همچنین در دکوراسیون های جدید این سبک داخل طاق نماها و قوس های دالبری و نعل اسبی و ... نورپردازی های خطی بعد خاصی به فضا می بخشند .

ارتفاع سقف در این معماری بلند بوده و برای تزئین آن از تیرهای چوبی با انواع تزئینات و حکاکی و یا ساده استفاده می شود . در سقف های مدرن خانه های مراکشی نیز در سقف های باریسول یا انواع پنل های سقف کاذی طرح و نقوش سنتی دیده می شود.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 1

نظر خود را ثبت کنید