روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان:

روستای کندوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی است که با معماری صخره‌ای منحصر به فرد و تاریخچه غنی خود، دیدنی‌های ایران را زینت می‌دهد. این روستا در دامنه‌های کوه آتشفشانی سهند و در کنار رودخانه کندوان قرار دارد و خانه‌های سنگی آن از حفر صخره‌های کله قندی به وجود آمده‌اند. مردمان این روستا همچنان در این خانه‌ها زندگی می‌کنند و با حفظ فرهنگ و سنت‌های خود، نمونه‌ای از معماری زنده صخره‌ای را به نمایش می‌گذارند.

روستای کندوان در فاصله ۶۵ کیلومتری شهر تبریز و ۱۸ کیلومتری شهرستان اسکو واقع شده است. این روستا در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و روستایی ییلاقی، کوهستانی و سردسیر با آب و هوای ملایم و مطبوع در تابستان است. در فصل‌های پاییز و زمستان، روستای کندوان با برف و یخبندان مواجه می‌شود و تعداد گردشگران آن کمتر می‌شود. برای سفر به این روستا، بهترین زمان، فصل های بهار و تابستان است.


 

جاذبه های گردشگری روستای کندوان:

خانه‌های صخره‌ای: خانه‌های سنگی روستای کندوان که در دل صخره‌ها ساخته شده‌اند، بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ سال قدمت دارند. این خانه‌ها دارای حجرات مختلف هستند که با پلکان‌های سنگی به هم متصل شده‌اند. بعضی از خانه‌ها دارای حمام، آشپزخانه، اتاق خواب و حتی باغچه هستند. بعضی دیگر نیز به عنوان مسجد، حمام عمومی، مکتب، چشمه و گورستان استفاده می‌شوند.

کلامکار: چشمه‌سار عجیب و غیر عادي كلامكار كندوآباد كلامكار يكي از جذابيت هاي كندآباد است كلامكار يكي از جذابيت هاي كندآباد است كلامكار يكي از جذابيت هاي كندآباد است كلامكار يكي از جذابيت هاي كندآباد است كلامكار يكي از جذابيت هاي كندآباد است كلامكار يكي از جذابيت هاي كندآباد است كلامكار يكي از جذابيت هاي كندآباد است كلامكار يكي از جذابيت هاي كندآباد است كلامكار يكي از جذابيت هاي كندآباد است. این چشمه‌سار که در فاصله ۵ کیلومتری روستای کندوان قرار دارد، دارای آبی شور و گرم است که از زیر سنگ‌های کله قندی بیرون می‌زند. این آب باعث رسوب‌دهی و تشکیل سنگ‌های عجیب و غریب شده است که به آن‌ها کلامکار گفته می‌شود. این سنگ‌ها به شکل‌های مختلفی مانند قارچ، پرچم، ستاره، گل و … دیده می‌شوند. برخی از این سنگ‌ها به ارتفاع ۱۰ متر نیز می‌رسند.

مسجد صخره‌ای: مسجد صخره‌ای روستای کندوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد صخره‌ای جهان است که در قرن هفتم هجری ساخته شده است. این مسجد دارای شبستان، منبر، محراب و حوض آب است که در داخل صخره حفر شده‌اند. بالای در ورودی مسجد نیز نقش بسم الله الرحمن الرحیم حک شده است.

گورستان صخره‌ای: گورستان صخره‌ای روستای کندوان یکی از قدمت دار ترین گورستان های صخره ای جهان است که در دوران قاجار ساخته شده است. در این گورستان، قبرها به شکل تابوت‌های سنگی در داخل صخره‌ها قرار دارند. بعضی از قبرها نقش و خط نستعلیق دارند و بعضی دیگر نقش حیوانات و پرنده‌ها را نشان می‌دهند.

روستای کندوان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، دارای سوغات و صنایع دستی خاص خود نیز است. عسل کوهستان، لبنیات، آب معدنی، گردو، گیاهان دارویی، دوشاب یا شیره انگور، عسل و بادام از خوراکی‌های سوغات روستای کندوان هستند. همچنین گلیم، جاجیم و روسری‌های کلاقه‌ای نیز از صنایع دستی تولید شده در این روستا هستند.

خانه‌های صخره‌ای روستای کندوان به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی و تاریخی ایران در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار دارند. این خانه‌ها نمونه‌ای از هماهنگی و همزیستی انسان با طبیعت را نشان می‌دهند. برخی از خانه‌های صخره‌ای روستا به عنوان موزه و مرکز گردشگری در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. مسافران می‌توانند در این خانه‌ها اقامت کنند و با زندگی ساده و سالم روستایی آشنا شوند.

روستای کندوان همچنین دارای مناظر زیبا و دیدنی است. رودخانه کندوان که از وسط روستا می‌گذرد، آبشار، پل و تالاب زیبایی را به وجود آورده است. در کنار رودخانه، باغات و باغچه‌های متعددی وجود دارند که در فصل بهار، گل‌ها و میوه‌های مختلفی را به نمایش می‌گذارند. در فصل تابستان، سبزیجات و گلابگیری نیز از فعالیت‌های روستاییان است. در فصل پاییز، برگ‌های زرد و قرمز درختان، منظره‌ای شاداب و شیرین را به ارمغان می‌آورند. در فصل زمستان، برف و یخبندان، روستا را به سفیدپوش تبدیل می‌کنند.

سوغات روستان کندوان:

خوراکی‌ها: عسل کوهستان، لبنیات، آب معدنی، گردو، گیاهان دارویی، دوشاب یا شیره انگور، عسل و بادام از خوراکی‌های سوغات روستای کندوان هستند. این خوراکی‌ها با کیفیت بالا و طعم خوشمزه تولید می‌شوند و می‌توانند سلامت و انرژی را افزایش دهند.

صنایع دستی: گلیم، جاجیم و روسری‌های کلاقه‌ای نیز از صنایع دستی تولید شده در روستای کندوان هستند. این صنایع دستی با الگوها و رنگ‌های زیبا و منحصر به فرد، نماد فرهنگ و هنر روستاییان هستند. می‌توان از این صنایع دستی به عنوان تزئینات خانه یا هدایای خاص استفاده کرد

جشن های روستای کندوان:

روستای کندوان یک روستای شاد و پر جنب و جوش است. مردم این روستا با هم صمیمی و مهربان هستند. آن‌ها در مناسبت‌های مختلف، جشن و سور می‌گیرند و با خودرو های قدیمي خود به شادي مي پردازند. بعضی از جشن‌های روستای کندوان عبارتند از:

جشن نوروز: جشن نوروز یکی از قدمت دار ترین جشن های ایران است که در اولین روز سال جدید شمسی برگزار می شود. در روستای کندوان، مراسم خاص خود را دارد. در شب چهارشنبه سوري، آتشفشاني هاي كوچكي كه با سيم هاي برق ساخته شده اند، به صورت پيچيده در كل روستا پخش شده اند. در شب چله، آتشفشان ها به صورت همزمان روشن مي شود و نورپرديسي زيبايي را به نمايش مي گذارد. در صبح نوروز، مراسم دیدار با خانواده، داداش بزرگ، عید دادن، نشستن روی سفره هفت سین و خوردن آش رشته انجام می‌شود. در عصر نوروز، مراسم بازی با توپ و چوب، کشتی گیری، دویدن و پرتاب سنگ انجام می‌شود.

جشن گلابگیری: جشن گلابگیری یکی از جشن‌های شاد و دوستانه روستای کندوان است که در فصل تابستان برگزار می‌شود. در این جشن، مردم روستا با هم به باغات گل محمدی می‌روند و با چیدن گل‌ها و فشار دادن آن‌ها، گلاب تولید می‌کنند. سپس با گلاب، همدیگر را تبریک می‌گویند و با خوردن شیرینی و شربت، شادی می‌کنند.

جشن سال نو مسیحی: جشن سال نو مسیحی یکی از جشن‌های مذهبی روستای کندوان است که در شب ۲۴ دسامبر برگزار می‌شود. در این جشن، مسیحیان روستا به کلیسای صخره‌ای مسجد صخره اي مي روند و با خواندن ترانه‌های مذهبی و دعا کردن، سال نو را استقبال می‌کنند. سپس با هم به خانه‌های خود برمی‌گردند و با خوردن غذاهای خاص و تقسیم کردن هدایا، شادی می‌کنند.

روستای کندوان یک روستای دیدنی و جذاب است که هر ساله گردشگران زیادي را به خود جذب مي كند. این روستا نمونه‌ای از زیبایی، تاریخ، فرهنگ و زندگی روستایی ایران است.

20239210440753.jpeg
20239210444378.jpeg
20239210447581.jpeg
20239210451925.jpeg
20239210454910.jpeg
20239210459285.png

لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید