سر پرست کارگاه

سر پرست کارگاه

سر پرست کارگاه

سرپرست یا رئیس کارگاه ساختمانی کسی است که از طرف پیمانکار پروژه برای جلو بردن و نظارت بر پروژه انتخاب می‌شود. مجری و رئیس کارگاه ساختمانی مسئول جلو بردن و پیگیری برنامه روزمره کارگاه ساختمانی است و عملکرد درست او نقش زیادی در اجرای زمان‌بندی‌های پروژه دارد. معمولاً در پروژه‌های کوچک فقط یک نفر سرپرست کارگاه است اما در پروژه‌های بزرگی که فازهای مختلفی اجرا میشود و هم‌زمان در حال ساخت هستند وجود چند سرپرست کارگاه لازم میباشد. همچنین فردی که به عنوان سرپرست کارگاه انتخاب میشود باید مورد تأیید سازمان نظام‌مهندسی، باتجربه و تخصص کافی باشد.


وظایف سرپرست کارگاه

سرپرست کارگاه ساختمانی بر حوزه‌های بودجه پروژه، مصالح، ماشین‌آلات، ابزارها و پیشرفت پروژه نظارت دارد. مانند:

  • کار سرپرست کارگاه نظارت بر پیشرفت پروژه است پس لازم است بر همه ، نقشه‌ها و قوانین این پروژه تسلط داشته باشد.
  • سرپرست کارگاه باید نیروی انسانی موردنیاز، ماشین‌آلات و ابزارها برای تجهیز کارگاه و مصالح لازم را تعیین کند و بر این اساس هزینه‌ها و فازهای پیش‌برد پروژه را تعیین نماید.
  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه از مسئولیت‌های سرپرست کارگاه است. او باید بهترین روش انجام کار را با بهترین زمان‌بندی مشخص کند تا پروژه با استفاده بهینه از منابع در کوتاه‌ترین زمان به اتمام برسد.
  • یکی از ویژگی‌های یک سرپرست کارگاه، تسلط بر مدیریت منابع مالی پروژه است. او مسئول برآورد همه هزینه‌های اجرایی، تهیه صورت‌وضعیت و تعیین بودجه برای خرید مصالح و پرداخت دستمزدهاست.
  • پیش‌بینی میزان مصالح موردنیاز، نظارت بر کیفیت آن‌ها، نظارت بر ثبت آن‌ها در انبار، در نظر داشتن هزینه مصالح، ارائه اسناد خرید به شرکت و تهیه گزارش سود و زیان از وظایف سرپرست کارگاه است.
  • تهیه ماشین‌آلات متناسب با حجم پروژه و بودجه آن، نظارت بر سالم بودن آن‌ها، تعمیر و نگهداری از وظایف سرپرست کارگاه در رابطه با تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات است.
  • کنترل کیفی عملیات‌ها، نظارت بر اصول ایمنی، نظارت بر زمان‌بندی، پیاده‌سازی دقیقه نقشه‌ها، نظارت بر کار پیمانکاران، مستندسازی وقایع و حفاظت از محدوده پروژه نیز از مسئولیت‌های مهم رئیس کارگاه ساختمانی است.



حقوق سرپرست کارگاه

میزان درآمد سرپرست کارگاه بستگی به تجربه و سابقه کاری او دارد. هرچقدر که کار در یک کارگاه ساختمانی نیازمند تخصص، مهارت و تجربه بیشتری باشد و پروژه  ابعاد وسیع‌تری داشته باشد حقوق سرپرست کارگاه نیز بیشتر خواهد بود. به‌این‌ترتیب دقیقاً نمی‌توان گفت حقوق سرپرست کارگاه چقدر است به‌جز این موارد، ممکن است موقعیت جغرافیایی، شرکت پیمانکار، وسعت پروژه، مسئولیت‌های سرپرست کارگاه و مواردی ازاین‌دست بر بازار کار سرپرست کارگاه و درآمد او اثر بگذارد. مثلاً حقوق سرپرست کارگاه در عسلویه به دلیل شرایط سخت کاری، اهمیت و وسعت پروژه‌ها بیش از مرکز کشور است.



لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید