سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان یکی از موضوعات مهم و کلیدی ساخت یک ساختمان است و باید به سیم کشی ساختمان و طراحی الکتریکال ساختمان کاملا مهندسی نگاه کرد. زیرا اگر قسمت های برق ساختمان به مشکل بخورد میتواند خسارات زیاد و حتی جبران ناپذیری را به مالکان تحمیل نماید.

پس بحث طراحی برق ساختمان و اجرای آن صرفا باید توسط پیمانکاران و کاردان های زبده انجام پذیرد. اجرای این مسئله آنقدر حائز اهمیت است که اگر سیستم سیم کشی و برق دچار مشکلاتی از قبیل قطعی برق و آتش سوزی شود شاید جبران آن بسیار دشورا باشد.

حال که کشور دچار تحریم است و تورم و گرانی در آن غالب شده برخی از سازندگان با توجیه نصرفیدن ساخت و ساز به سمت خرید کالاهی غیر استاندارد میروند. مثلا در فروشگاه های سیم و کابل ساختمان سیم های بی کیفیت و غیر استاندارد دیده میشوند که بع=ه دلیل نرخ فروش پایین تر مورد استفاده برخی افراد قرار میگیرد.

سیم هایی با آلیاژ های ضعیف یا سطح مقطع کم و یا جنس پوشش نامناسب که در ادامه به برخی از نشانه های سیم های بی کفیت میپردازیم.

مقایسه سیم مسی استاندارد از سیم های تقلبی در ساختمان

سیم های مسی اگر در معرض حرارت قرار گیرند به سختی رنگ عوض کرده اما سیم های بی کیفیت سریعا رنگ آن ها عوض میشود.سیم های بی کیفیت افشان نه تنها در معرض حرارت و آتش رنگ میبازند بلکه با قرار گرفتن در آن حالت رشته هایشان میسوزد که این موضضوع ممکن است سیستم مدار برق ساختمان را دچار آسیب جدی کند. پوزن سیم های تقلبی نیز کتر از سیم های استاندارد است و برخی از تولید کنندگان وزن کلی سیم بسته بندی شده را به روش های مختلف از قبیل سنگین کردن جنس روکش جبران میکنند. سیم های غیر استاندارد از قابلیت انعطاف پذیری کمی برخوردارند و با چند بار خم و راست کردن امکان دارد خورد شوند.

شرکت های تولید کننده سیم و کابل در بازار  بسیار متنوع هستند که باید با شناخت درست سراغ برند های برتر موجود بروید.

رنگ بندی سیم و کابل یرق در سیم کشی ساختمان :


انواع سیم و کابل برق ساختمان:

سیم مفتولی : سیم مفتول از یک لایه مس یا آلیاژی نظیز آلومنیوم به صورت نوار رشته ای میباشد و به آن سیم مفتول خشک نیز گفته میشود. محل استفتده از سیم مفتول خشک در جاهایی نظیر تابلو برق و محل هایی که سیم ثابت است و زیاد نیاز به حرکت ندارد مورد استفاده قرار میگیرد.

سیم افشان: سیم افشان از تعداد زیادی رشته طول های مسی یا آلومینیوم تشکیل شده و سیم آلیتژ مس از استاندارد بیشتری نسبت به آلومینیوم برخوردار است .سیم افشان دارای قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سیم مفتولی است و در سیمکشی ساختمان کارایی بسیار بالایی دارد.


.


سیم نمیه افشان : سیم برق نیمه افشان از رشته های کمتری نسبت به سیم افشان برخوردار است و رشته های آن پهن تر است و از نظر انعظاف پذیری بین افشان و مفتولی میباشد.

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید