شبکه معابر و دسترسی

شبکه معابر و دسترسی

شبکه معابر و دسترسی

(۱۱): شبکه معابر و دسترسی

 

۱۱-۱: تعاریفو مفاهیم شبکه معابر و سلسله مراتب دسترسی، در طرح تفصیلی تهران به قرار زیر است:

۱۱-۱-۱: جاده کمربندی: جاده‌ای است حلقوی شکل که ترافیک عبوری سریع میان مناطق مختلف شهری را به یکدیگر تامین می‌نماید. عرض معمول کمربندی‌های شهر معادل ۷۶ متر در نظر گرفته می‌شود.

۱۱-۱-۲: آزادراه‌ها و بزرگراه‌های شهری: تندراه‌های شهر را تشکیل می‌دهند و وظیفه اصلی آن‌ها برقراری ارتباط بین مناطق مختلف شهر است. عرض معمول کمربندی‌های شهر معادل ۷۶ متر و بزرگراه‌ها معادل ۴۵ متر است.

۱۱-۱-۳: شریانی‌های درجه یک و دو: وظیفه برقراری ارتباط بین آزادراه‌ها و بزرگراه‌های شهری، با جمع و پخش کننده‌ها و دسترسی‌های محلی را به عهده دارند. حداقل عرض شریانی درجه یک معادل ۲۰ متر و شریانی درجه دو معادل ۱۶ متر است.

۱۱-۱-۴: جمع و پخش کننده‌ها و دسترسی‌های محلی عمدتا برقرار کننده ارتباط بین مکان‌های سکونت و مکان‌های کار و فعالیت است. فعالیت‌های مقیاس محله‌ای و ناحیه‌ای در مجاورت پخش کننده‌ها به صورت متمرکز در یک یا چند بلوک شهری مستقر می‌گردند. حداقل عرض معابر جمع و پخش کننده معادل ۱۲ متر بوده و دسترسی معابر محلی به جمع و پخش کننده‌ها مجاز است.

۱۱-۱-۵: سایر معابر (معابر محلی بن بست و بن باز)، با دسترسی به معابر جمع و پخش کننده، از طریق تقاطع‌های هم سطح و با فاصله مطلوب این تقاطع‌ها که بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ متر است.

۱۱-۲: حداقل عرض معابر دسترسی در اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران، در کل سطح شهر و در تمامی پهنه‌ها، ۶ متر است. در خصوص موارد استثناء (معابر با عرض کمتر از ۶ متر) از جمله، معابر واقع در شیب‌های تند که عملا امکان تردد خودرو در آن‌ها وجود نداردو یا در برخی از بافت‌های ارزشمند روستایی و تاریخی و یا بافت‌های مسکونی ارزشمند سبز و سایر موارد مشابه که گذرها می‌توانند در حد وضع موجود تثبیت شوند، شهرداری تهران ملزم است که حداکثر ظرف مدت یکسال پس از ابلاغ طرح تفصیلی جدید شهر تهران، ضوابط و مقررات مربوط به معابر با عرض کمتر از ۶ متر را تهیه و در کمیسیون ماده پنج شهر تهران مصوب نماید.

تبصره (‍۱): تعیین تکلیف و هرگونه اقدام برای معابر کمتر از ۶ متر، با استعلام مناطق شهرداری، به عهده کمیته تخصصی مستقر در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران است.

تبصره (۲): تعیین تکلیف مواردی از شبکه معابر شامل؛ عرض معابر، طرح‎های اجرایی و طرح‌‎های تقاطع قدیم و جدید، که در فرایند اجرای طرح تفصیلی برای شهردرای مناطق، دارای ابهام باشد، با استعلام مناطق شهردرای، به عهده کمیته تخصصی مستقر در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران است. ضمنا، تعییین تکلیف مورادی از شبکه معابر (با عرض ۲۰ متر و بیشتر) با استعلام مناطق شهردرای و تایید کمیته تخصصی معابر مستقر در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، منوط به تصویب کمیسیون ماده پنج شهر تهران است. (اصلاح طبق بند (۱) مصوبه مورخ ۲۸/۰۷/۱۳۹۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)

۱۱-۳: در طراحی و اجرای شبکه معابر به ویژه در پهنه‌های مستعد شهر و فضاهای عمومی با تاکید بر بافت‌های تاریخی و با ارزش شهر، ایجاد تسهیلات پیش بینی‌های لازم برای گسترش و توسعه حرکت پیاده و دوچرخه و دسترسی آسان برای معلولین جسمی و حرکتی الزامی است. در همین راستا، شهردرای تهران طی دوسال اول اجرای طرح تفصیلی، ملزم به تهیه راهنمایی طراحی شهری، برای کلیه معابر احداثی، اصلاحی و تعریضی، براساس طرح تفصیلی جدید شهر تهران است. همچنین شهرداری تهران، ملزم به تهیه دستورالعمل و راهنمای طراحی شهری، برای گسترش و توسعه حرکت پیاده دوچرخه و دسترسی آسان معلولین جسمی و حرکتی در کلیه معابر، با استفاده از مطالعات سند موضوعی طرح جامع حمل ونقل و ترافیک به ویژه در فضاهای عمومی شهر است.

۱۱-۴: ایجاد هرگونه دسترسی سواره برای کلیه ساختمان‌های واقع در مجاورت بزرگراه و آزادراه‌ها در کلیه پهنه‌ها ممنوع است. (اصلاح طبق بند (۱) مصوبه مورخ ۲۸/۰۷/۱۳۹۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)

تبصره: برای آن دسته از پلاک‌های مجاور آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها که هیچ گونه دسترسی به معابر دیگر ندارند، ایجاد دسترسی پیاده، مجاز است.

۱۱-۵: در قطعاتی که دارای دو بر یا بیشتر است اگر یکی از گذرها، شریانی درجه یک و یا با عملکرد بالاتر باشد، دسترسی سواره از گذر با عرض کمتر انجام گرفته، ولی ضوابط ساخت و ساز براساس گذر با عرض بیشتر تعیین می‌شود. در سایر موارد دسترسی سواره از گذرهای بر ملک بلامانع بوده و در موارد استثناء نیز (شکل هندسی قطعه و یا گذرهای با عرض ۶ متر و کمتر) تعیین تکلیف دسترسی سواره به ملک، به عهده شهرداری منطقه است.

۱۱-۶: در قطعاتی با شرایط تو پوگرافی خاص، که قابلیت تامین پارکینگ از هر گذر برای طبقات مجزا میسر باشد، منوط به این که عرض هر گذر ۶ متر و بیشتر، با نظر شهرداری منطقه بلامانع است.

۱۱-۷: تعیین پخ تقاطع‌ها، کماکان براساس صورتجلسه متمم ۳۶۲ شورای طرح و بررسی (جدول پخ‌ها) است.

۱۱-۸: به منظور شفاف سازی وضعیت پلاک‌های منتهی به دوربرگردان‌ها و بن بست‌های شبکه معابر فعلی شهر، شهرداری تهران، موظف است تا نسبت به تهیه و تدوین دستورالعمل‌های مربوطه و ارائه به مراجع ذیصلاح، ظرف مدت شش ماه، اقدام نماید.

 

 

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید