شناسنامه فنی ساختمان

شناسنامه فنی ساختمان

شناسنامه فنی ساختمان

 

شناسنامه فنی ساختمان

شناسنامه فنی ساختمان، سندی بوده که در زمان صدور پروانه ساختمان صادر می شود و دربردارنده اطلاعاتی نظیر مشخصات مهندسان ناظر و مشخصات نما است. نحوه صدور این شناسنامه، با ارائه مدارکی از جمله گواهی عدم خلافی ملک، کپی سند مالکیت و سایر موارد، به سازمان نظام مهندسی و گرفتن تائیدیه مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی می باشد.

هر ساختمانی که ساخته می‌شود، باید از فرایند قانونی زیادی عبور کند و مجوزهای متعددی را دریافت کند تا بتواند از آن استفاده قرار گیرد. این مجوزها از مراحل آغازین و کسب مجوزهای اولیه‌ی ساخت و ساز گرفته تا صدور پروانه ساختمان را شامل می‌شود. یکی از اسنادی که هر ساختمان در فرایند قانونی خود دریافت می‌کند، شناسنامه فنی ساختمان است. از طریق آن می‌توان به بسیاری از ویژگی‌های عمومی ساختمان پی برد. در این نوشته قصد داریم دربارۀ این موضوع توضیحاتی ارائه دهیم.

این سند برگه‌ای است که مشخصات کلی بنا در آن ذکر شده است. در این برگه، مواردی از قبیل مشخصات مهندسان طراح، ناظر و مجری، مشخصات سازه‌ای، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها، مشخصات تجهیزات و تأسیسات نصب شده در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تأسیسات مکانیکی، اطلاعات فنی تجهیزات برق و مشخصات آسانسور در قالب جدول‌هایی آورده شده است که هرکدام از این موارد خود به موارد جزئی‌تر تقسیم می‌شوند؛ به طوری که می‌توان از روی این شناسنامه درباره‌ی ویژگی‌های عمومی ساختمان اطلاعات چشمگیری کسب کرد. هدف از صدور این سند، ارتقای سطح عملیات ساخت و ساز و تضمین حقوق و برآورده شدن انتظارات مشتریان در بازار مسکن عنوان شده است. اگرچه کار صدور آن از دی ماه سال ۹۵ آغاز شده است، اما به‌ دلیل شباهت اسمی با «شناسنامه فنی و ملکی ساختمان» باعث بروز سوءتفاهم‌هایی شده است؛ به گونه‌ای که برخی از مجریان پروژه‌های ساخت و ساز یا مالکان این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. در ادامه به تفاوت‌های این دو شناسنامه اشاره خواهیم کرد.

 

شناسنامه فنی و با شناسنامه فنی و کلکی چهر فرقی دارند؟

اگرچه این دو شناسنامه تشابه اسمی دارند، اما باید گفت تفاوت‌های اساسی دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های شناسنامه فنی ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی در زمان صدور آن‌هاست! شناسنامه فنی در زمان صدور پروانه ساختمان صادر می‌شود اما صدور شناسنامه فنی و ملکی در زمان دریافت گواهی پایان کار صورت می‌گیرد. در واقع شناسنامه فنی ساختمان زمانی صادر می‌شود که هنوز ساخت یک پروژه ساختمانی صورت نگرفته است؛ اما شناسنامه فنی و ملکی پس از اتمام زمان ساخت و ساز صادر می‌شود. در این حالت، مشتریانی که قصد پیش‌خرید دارند، از تمام جزئیات ساختمانی که وجه آن را در ابتدای کار می‌پردازند، آگاه خواهند شد؛ بنابراین می‌توان گفت که شناسنامه فنی در حالت پیش‌خرید موضوعیت دارد. قانون صدور شناسنامه فنی بر اساس قانون پیش فروش ساختمان بوده است که در سال ۱۳۸۹ تصویب شده است؛ اما صدور شناسنامه فنی و ملکی بر مبنای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان انجام می‌گیرد که این قانون در سال ۱۳۷۴ تصویب رسیده است. یکی دیگر از تفاوت‌های شناسنامه فنی، ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی، در محتوای آن‌هاست. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در شناسنامه فنی اطلاعات کلی ساختمان اعم از اطلاعات مربوط به معماری، سازه‌ها و تأسیسات ذکر می‌شود؛ در حالی که در شناسنامه فنی و ملکی مواردی مانند رعایت قوانین ملی مرتبط با ساخت و ساز و ضوابط مربوط به شهرسازی نیز آورده می‌شود. گفتنی است بر اساس قانون صدور شناسنامه فنی ساختمان توسط شهرداری و صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می‌گیرد.

 

مدارک لازم برای گرفتتن شناسنامه فنی ساختمان

در بخش قبل، توضیح دادیم که شناسنامه فنی ساختمان چیست و گفتیم که این شناسنامه، هنگام صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری صادر می گردد. پس از توضیح دربارۀ این پرسش که شناسنامه فنی ساختمان چیست؟ در این بخش از مقاله قصد داریم درباره مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه فنی ساختمان صحبت کنیم و سپس نحوه صدور آن را بگوییم. همان طور که دریافت سند رسمی، نیازمند ثبت نام در سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت و داشتن مدارکی و اطلاعاتی همچون سند، آدرس پستی و مواردی از این دست است، دریافت شناسنامه فنی ساختمان نیز نیازمند داشتن مدارک مخصوص به این امر است. مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه فنی ساختمان عبارتند از:

داشتن گواهی عدم خلافی ملک

داشتن اصل یا کپی شناسنامه مالک

داشتن اصل یا کپی سند رسمی مالکیت

داشتن اصل یا کپی کارت ملی

گواهی عدم خلافی ملک، مدرکی است که نشان می دهد ملک مد نظر، تا زمان درخواست این گواهی تایید شده است، بر خلاف اصول ساختمان سازی مد نظر شهرداری ساخته نشده است و هیچ گونه تخلفی، بر خلاف اصول فنی، شهرسازی و بهداشتی نداشته است. این گواهی، معمولاً به درخواست سازنده یا مالک، صادر شود. پس از توضیح اینکه شناسنامه فنی ساختمان چیست و مدارک لازم برای اخذ آن، چه هستند، در ادامه قصد داریم دربارۀ مراحل و چگونگی صدور این شناسنامه صحبت کنیم و بگوییم متقاضی دریافت آن باید چه مراحلی را طی کند تا موفق به گرفتن شناسنامه فنی ساختمان شود.

 

نحوه و مراحل گرفتن شناسناه=مه فنی ساختمان

همان طور که در پاسخ به پرسش شناسنامه فنی ساختمان چیست؟ گفتیم، این شناسنامه نوعی از سند است که در آن، اطلاعات مربوط به ساختمان، نظیر مشخصات مربوط به تاسیسات و تجهیزات فنی به کار رفته در آن، اطلاعات مربوط به مهندسان ناظر و طراح، اطلاعات مربوط به آسانسور و سایر موارد، به صورت جدول ارائه می شود و نحوه صدور و مراحل دریافت مخصوص خود را دارد. لذا، در این بخش از مقاله خواهیم گفت که مراحل و چگونگی صدور شناسنامه فنی ساختمان چیستاین مراحل عبارت‌اند از:

§         دریافت فرم پیش نویس اطلاعات فنی از سازمان نظام مهندسی و وارد کردن اطلاعات در آن.

§         مادۀ مورد نیاز: ارائۀ فرم تهیه شده به سازمان نظام مهندسی 

§         ارائه مدارک مورد نیاز 

§         ارائۀ تعیین ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی برای تایید تطبیق اطلاعات وارد شده در فرم پیش نویس با ساختمان

§         ارائه تائیدیه از سوی مهندس ناظر تعیین شده از سوی سازمان نظام مهندسی

پس از توضیح اینکه مراحل و چگونگی صدور شناسنامه فنی ساختمان چیست.

 

 

 

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید