شناسنامه فنی و ملکی چیست؟

شناسنامه فنی و ملکی چیست؟

شناسنامه فنی و ملکی چیست؟

شناسنامه فنی و ملکی چیست؟

یکی از دغدغه‌های افراد پس از اتمام عملیات ساختمان سازی، صدور پروانه پایان کار است که یکی از موارد مهم برای این کار تهیه شناسنامه فنی و ملکی است. حال این سوال پیش می‌آید که شناسنامه فنی و ملکی را چگونه تهیه کنیم؟ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان توسط وزارت مسکن و شهرسازی به صورت همسان برای کل کشور طراحی شده است، که در اختیار سازمان‌ نظام مهندسی استان‌ها قرار می‌گیرد.

طبق تعریف مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، شناسنامه فني و ملكي ساختمان سندي است كه حاوي اطلاعات فني و ملكي ساختمان بـوده و توسـط سازمان نظام مهندسی استان صادر مي‌گردد و در كليه‌ی نقل و انتقالات ساختماني همراه با نقشه‌هاي چون ساخت (ازبیلت)، تحويل خريداران مي‌گردد تا از مشخصات ساختماني كه خريداري مي‌نمايد مطلع شوند.

در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، اطلاعات فنی و مشخصات ملکی ساختمان درج شده است. مانند:

همچنین در این مدرک چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نمره دهی می‌شود.

مدارک لازم جهت تهیه شناسنامه فنی و ملکی

کپی شناسنامه مالک

کپی کارت ملی مالک

کپی سند مالکیت

گواهی عدم خلافی

مراحل تهیه شناسنامه فنی و ملکی

1. صاحب كار با در دست داشتن درخواست صدور پروانه ساختمان به شهرداري يا سـاير مراجـع صدور پروانه ساختمان مراجعه نموده و با ارايه مدارك لازم تشكيل پرونده می‌دهد.

2. مرجع صدور پروانه ساختمان پس از بررسي مدارك و درخواست صاحب‌كار نسبت بـه صـدور مجوز تهيه نقشه (ازبیلت) اقدام مي‌نمايد.

3. صاحب‌كار با در دست داشتن مجوز تهيه نقشه (دستور نقشه) به يكـي از دفـاتر مهندسـي يـا اشخاص حقوقي طراحي ساختمان جهت تهيه طرح موضوع اين شيوه‌نامه مراجعه مي‌نمايد.

4. طراح ساختمان ضمن تهيه نقشـه معمـاري منطبـق بـر ضـوابط شهرسـازي و مقـررات ملـي ساختمان يك نسخه از نقشه‌هاي معماري تهيه شده را جهت كنترل ضـوابط شهرسـازي تحويـل مرجـع صدور پروانه ساختمان مي‌نمايد و شهرداري در صورتي كه در نقشه‌هاي معمـاري داراي نقـص يـا ايـراد باشد، موارد را رسماً و كتباً به طراح اعلام نموده و آن را براي اصلاح به طراح عودت مي‌دهد.

5. مرجع صدور پروانه ساختمان در صورت كامل بودن نقشه‌هـاي معمـاري، نسـبت بـه صـدور صورت‌حساب عوارض مربوطه اقدام و درخواست تهيه و تكميل نقشه‌هاي اجرايي را مي‌نمايد.

6. طراح ساختمان نقشه‌هاي اجرايـي معمـاري، سـازه‌اي و تأسيسـاتي را تهيـه كـرده و جـداول دفترچه اطلاعات ساختمان را تكميل و تأييد مينمايد و يكسري كامل از نقشه‌هاي تهيه شـده را جهـت كنترل مقررات ملي ساختمان به سازمان استان آن ارائه مي‌نمايد.

7. سازمان استان ضمن بازبيني مدارك ارائه شده، نقشه‌هاي مربوط را باتوجه به مقـررات ملـي ساختمان و ضوابط شهرسازي، كنترل نموده و در صورت نداشتن ايراد زيربنايي ساختمان يا مجتمع يـا مجموعه ساختمان را در بخش مربـوط بـه طراحـي سـاختمان در دفترچـه اطلاعـات سـاختمان ثبـت مي‌نمايد.

8. در صورتي كه نقشه‌هاي ارائه شده داراي ايراد باشد، سازمان اسـتان كتبـاً و رسـماً بـه طـراح اعلام مي‌نمايد و طراح نسبت به اصلاح و ارسال آن به سازمان استان اقدام خواهـد نمـود. (مدت بررسي نقشه‌ها و تأييد آن توسط سازمان استان نبايد از يك ماه تجاوز نمايد.)

9. سازمان استان پس از معرفي مجري مورد نظر مالك به سازمان استان، با دريافت يك نسـخه از قرارداد مالك و مجري، دفترچه اطلاعات ساختمان تكميل شده توسط طراح را تحويل مجري نموده و وي را به همراه ناظران حقيقي يا حقوقي ساختمان به مرجع صدور پروانه ساختمان معرفي مـي‌نمايـد، يك نسخه از معرفي نامه ناظران مذكور به مالك و مجري نيز تحويل مي‌گردد در ضمن تعداد و زيربنـاي كار مورد نظر توسط سازمان استان در دفتر كنترل ظرفيت اشتغال مجريان ثبت مي‌گردد.

10. شهرداري يا ساير مراجع صدور پروانه ساختمان پس از صدور پروانه ساختمان يك نسـخه از آن را به همراه نقشه‌هاي مصوب در اختيار مجري و يك نسخه به هريك از مهندسان ناظر قرار مي‌دهد.

11. مجري مكلف است تصوير پروانه ساختمان و يك نسخه از نقشه‌هـاي مصـوب را بـه سـازمان استان تحويل نمايد.

12. مجري مكلف است اطلاعـات عمليـات اجرايـي را مرحلـه بـه مرحلـه در دفترچـه اطلاعـات ساختمان وارد نموده و تاييديه‌هاي ناظران را در هر مرحله اخذ نمايـد. پـس از تكميـل و تأييـد جـداول مربوطه در پايان كار دفترچه را به منظور صدور شناسنامه فنـي و ملكـي سـاختمان بـه سـازمان اسـتان تحويل دهد.

 13. سازمان استان براساس اطلاعات و تاييديـه‌هـاي موجـود در دفترچـه اطلاعـات سـاختمان، شناسنامه فني و ملكي ساختمان را حداكثر ظرف 15 روز صادر نموده و جهـت ارائـه بـه مرجـع صـدور پروانه ساختمان در اختيار مجري قرار مي‌دهد.

14. مجري مكلف است جهت دريافت گواهي پايان‌كار، شناسنامه فني و ملكي سـاختمان صـادر شده توسط سازمان استان را در اختيار مرجع صدور پروانه ساختمان قرار داده و مراجع مـذكور مكلفنـد گواهي پايان‌كار را براساس شناسنامه فني و ملكي ساختمان صادر نمايند.

15. استنكاف از ثبت اطلاعات ساختمان از جانب طراحان، ناظران و مجريـان بـه عنـوان تخلـف محسوب و توسط سازمان استان قابل پيگرد مي‌باشد.

16. در مجموعه‌هايي كه با يك پروانه ساختماني ساخته مي‌شوند پس از صدور شناسنامه فنـي و ملكي ساختمان، به ازا هر واحد يك نسخه مصدق شناسنامه فني و ملكي ساختمان بـا قيـد توضـيحات لازم بنابر تقاضاي مالكان توسط سازمان استان صادر و در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد.

17. صدور المثني طبق ضوابطي كه توسط سازمان تعيين مي‌شود بلامانع است.

18. هر نهاد يا شخص وارد كننده اطلاعات فقط در قبال اطلاعات خود مسئول مي‌باشد و در برابر صحت و سقم اطلاعات وارد شده توسط نهاد يا شخص ديگر مسئوليتي ندارد.

 

مهندسان شهر

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید